Интервью


Эксклюзивные интервью специалистов ведущих компаний для журнала Prof Build.

Читать далее

Журнал


Здесь Вы можете ознакомится и приобрести наш журнал

Перейти...

Статьи


Ознакомьтесь  с некоторыми материалами нашего журнала

Далее...

genpartneri

partneras

 

Валентин Шеветовський: «Якщо ти народився на цій землі, значить, твоя місія – працювати на її благо»

shevetovski 70-річна історія і надсучасне обличчя. Постійний рух вперед і вміння озиратися на досвід попередників. Прагнення долати кордони, щоб  працювати на благо своєї землі. Керамічна група «Голден Тайл», лідер вітчизняного ринку керамічної плитки, доводить: успіх можливий за  будь-яких політичних та еконо- мічних умов. Просто кожен має робити свою справу й вірити, що сила в єднанні. «Коли мене запитують про  конкурентів, я кажу, що їх немає, є тільки мої друзі», – запевняє голова наглядової ради ПАТ «Харківський плитковий завод», директор  ТОВ «Керамічна група «Голден Тайл» Валентин Шеветовський. І ці слова не прохідна патетика, у них віра в кожну людину зокрема та  українське суспільство загалом. Про віру як одну з рушійних сил підприємництва, а ще складові успіху ми спілкувалися з Валентином   Шеветовським під час екскурсії заводом.

 

 

Зазвичай будь-яке виробництво асоціюється з брудом, пилом, метушнею, а якщо йдеться про виготовлення ке- рамічної плитки, то ще й з керамічним боєм під ногами. Та побачене на Харківському плитковому заводі (ХПЗ), куди ми прибули на запрошення голови наглядової ради ПАТ «Харківський плитковий завод», директора ТОВ «Керамічна група «Голден Тайл» Валентина Шеветовського, різко контрастувало з очікуваннями. Охайна заквітчана територія, навіть такому авторитетному підприємству, як ХПЗ, зізнається Валентин Шеветовський, нелегко протистояти державній системі з її численними перепонами: корупцією, монополізацією влади, бюрократією й недоцільним використанням сировини. Таку систему стримування й противаг, за словами Валентина Валентиновича, породив ще режим Леоніда Кучми, і вона пустила міцне коріння в благодатний олігархічний ґрунт. Як же все-таки вдається в таких умовах рухатися вперед і які результати такого руху всупереч – у нашому інтерв’ю.

zavod5 zavod2- Валентине Валентиновичу, екскурсія заводом, яку ви провели для нас, показала, що ви живете своєю справою. А звідки взагалі бере початок ідея створення власного виробництва керамічної плитки?

До 2005 року наша країна імпортувала 57% керамічної плитки, переважно з Італії та Іспанії. Ми проаналізували ситуацію й побачили, що в Україні одна людина спо- живає набагато менше плитки, ніж у сусідніх країнах. Прогноз показував, що на наш ринок чекає бум. Ми зрозуміли, що це перспективний сегмент, тож взяли під своє крило Харківський плитковий завод, найбільше на той час профільне підприємство, і почали вкла- дати в нього зусилля й кошти. До 2007-го було обладнано вже п’ять ліній, а 2016-го запущено сьому надсучасну лінію для випуску глазурованого велико- форматного керамограніту (від 600×600 і до 1200×1200 мм) з можливістю ректифікації, цифрового друку й полірування поверхні. Сьогодні наші потужності становлять 18 млн кв. м плитки на рік, та із запуском двох нових ліній ця цифра сягне 23 млн кв. м..

- Вдалий старт завжди окриляє. А з якими труднощами ви зіштовхнулися на початку діяльності?

Найбільшої проблемою було впровадження новітніх технологій. ХПЗ – це підприємство з традиціями, на якому працювали цілі династії. Люди звикли до умов праці, обладнання, технологій і важко пристосовувалися до нового. Ми змушені були замінити керівництво й звільнити близько півтори тисячі співробітників. Усе пройшло без конфліктів і судових позовів. Ще однією проблемою була система дистрибуції. Реалізацією займалися чотири компанії, не зацікавлені в новітній продукції, тож ми створили «Голден Тайл». Ця компанія формує план виробництва, задає напрям руху. Наша присутність на міжнародних ринках – її заслуга.

zavod4

- Виходить, наявність проблем тільки зміцнила вашу компанію, сприяла модернізації. А що загартовує вас сьогодні? Сьогодні перед заводом вже нові виклики, хоча залишилися й ті проблеми, з якими зіштов- хуються всі вітчизняні виробництва. Це три головні перепо- ни, які заважають збільшенню обсягів виробництва керамічної плитки та експорту в ЄС, а від- повідно, зростанню валового національного продукту. (Нині Україна виробляє трохи менше 50 млн кв. м керамічної плитки. Збільшення виробництва вдесятеро щонайменше озна- чатиме 8-відсоткове зростання ВНП). Головна противага на цьому шляху – це бюрократія. Друга противага – експорт сировини, зокрема глини. Третя -  державні монополії: Укрзалізниця, обленерго, Держна- глядохоронпраці, Укравтодор тощо. В Україні відбулося злиття олігархії та державної влади, а така система вбиває всі бізнесові починання. Мені подобається сучасна влада, вона робить правильні, проте нерішучі кроки до ліквідації монополій, зараз цього недостатньо

- Говорити про труднощі й не згадати про збройний конфлікт на сході України неможливо. 2013 рік був для Харкова переломним. Які настрої тоді панували на ХПЗ?

2013-го фактично вирішувалася доля міста, а разом із тим і наша. Більшість харків’ян очікували на введення російських військ. Але оперативно спрацювала Національна гвардія, і місто залишилося підконтрольним Україні. Ми ж, попри все, розпочали будівництво нового цеху. Це була спроба вселити в людей віру. ХПЗ – знакове підприємство для Харкова, тож з будів- ництвом нового цеху містяни повірили, що все буде добре. І справді, ситуація поліпшилася. Прийшов сильний губернатор, який зміг повести за собою людей. Його підтримали не всі, але він відновив футбольний клуб, відремонтував дороги, перейменував вулиці, об’єднав навколо себе патріотичні конструктивні сили. Ми, у свою чергу, підвищили зарплати, платили податки до українського бюджету і фінансували українську армію.

zavod3

-  До збройного конфлікту на сході України значна частка експорту «Голден Тайл» припадала на Росію. Яка ситуація сьогодні? Так, ще 2013 року близько 70% продукції ми експортували до Росії. Після 2013-го ситуація кардинально змінилася, та не тільки через політичні, а й через економічні умови. У них удвічі скоротилося споживання керамічної плитки, тому велику частину товару ми повернули на український ринок.

- На які ринки «Голден Тайл» орієнтується сьогодні? Якими «завоюваннями» можете похвалитися?

Наша керамічна плитка йде на європейський ринок, де ми можемо зайняти цілу нішу. ЄС другий після Китаю за рівнем збуту плитки. Китай спо- живає 5 млрд кв. м плитки, а ЄС ‒ 1 млрд 200 млн кв. м. Основні постачальники в ЄС – Італія, Іспанія, Польща й Туреччина, основні споживачі – Німеччина, Велика Британія й Франція. Вони найскладніші, найвимогливіші. Та в нас є всі конкурентні переваги: своя сировинна база, гарне обладнання, кваліфіковані кадри, вигідне розташування. Експорт плитки постійно росте, сьогодні він нараховує близько 40%. Ми експортуємо продукцію до 26 країн: Великої Британії, Німеччини, країн Східної Європи, Саудівської Аравії, Арабських Еміратів, Катару та до інших. Три ро- ки тому вийшли на польський ринок, де продаємо близько 50 тис. кв. м на місяць.

- Ви згадали свою сировинну базу. Наскільки нам відомо, родовища глини, яку використовує ваш завод, розташовані на Донеччині. Як ви вирішуєте цю проблему?

Дякувати Богу, наша глина на неокупованій території. Але, знову ж таки, її вистачить всього на 10 років. Щоб ви-рішити цю проблему, потрібно ввести акциз на експорт глини і спростити доступ до розвідування надр. Торік з України вивезли близько 4 млн т глини. Ми експортуємо цю сировину, а в Україну повертається керамічна плитка з доданою вартістю. При цьому роботу отримують італійці, іспанці, тільки не українці. Та в плані сировини є й оптимістичні моменти. 7 ро- ків тому ми знайшли в Украї- ні на Хмельниччині родовище пегматиту (польового шпату), яке зараз розробляємо. Раніше багато країн, а серед них і ми, споживали турецький пегматит. Тепер маємо все своє, до того ж високої якості. Коли ми зро- зуміли, що потрібно випускати дуже складну продукцію, то розробили свої, досить жорсткі стандарти відповідності. На заводі працює акредитована лабораторія вхідної сировини, яка контролює якість матеріалів.

-  Крім власної сировинної бази, які у ХПЗ ще конкурентні переваги?

По-перше, у нас одне з найкращих обладнань у світі – Sacmi, яке щорічно оновлюєть- ся. Співпрацю із цим італій- ським виробником ми розпочали 17 років тому, тепер ми є його улюбленим клієнтом. По-друге, повний асортимент, який можливий у керамічній промисловості, розміри ‒ від 50×50 до 1200×600. Велико- форматна плитка застосовується у промисловому будівництві – ресторанів, готелів, а також для декоративного призначення. Попит на таку плитку постійно зростає. Ми намагаємося замістити продукцію, яку раніше «Епіцентр» завозив з Італії та Іспанії, задовольни- ти їхні жорсткі вимоги. Взагалі, «Епіцентр» – наш надійний партнер, що мотивує, підказує, які тенденції у світі й на чому варто зосередитися. По-третє, у нас є цех з виготовлення фрити – різко охолодженого скла, одного з компонентів глазурі. В Україні таким способом ніхто не варить цей продукт. Якби ми не виготовляли власну фриту, то витрачали би до півмільйона євро на місяць на її закупівлю.

-  Під ТМ «Голден Тайл» пред- ставлено багато різнопланових дизайнерських колекцій.На які тенденції та ринки ви орієнтуєтеся?

У «Голден Тайл» потужний підрозділ дизайну з 10 осіб. Вони розробляють дизайн для кожного ринку, залежно від запитів. Наші дизайнери працюють на перехресті культур – західної і східної, у представників яких абсолютно полярні вподобання. Смаки європейців, приміром, стриманіші, у них у тренді мінімалізм, лофт, жод- них квіточок та яскравих кольорів. А от що далі на Схід, то клієнт вимагає більшого колориту й елементів розко- ші. Якщо йдеться про арабів, то вони полюбляють світлий мармур і мозаїку. Дизайнерська політика від- штовхується від аналізу попиту, цим займається відділ маркетингу. Він співпрацює з клієнтами, представляє зразки продукції на їхній розсуд, проводить, зокрема, інтернет-опи- тування. Маркетологи разом із менеджерами та директорами напрямів відвідують вистав- ки, де й визначаються нові смакові тенденції, спілкуються з європейськими споживачами, враховують їхні вимоги, вивчають пропозиції конкурентів. Ми постійно беремо участь у двох європейських вистав- ках: CEVISAMA (Іспанія, м. Валенсія), CERSAE (Італія, м. Болонья). Цього року вперше презентували свою продук- цію на будівельному форумі KyivBuild.

- У якому напрямі розвивається керамічна промисловість сьогодні? Куди ще можна рухатися в декоративному плані?

Сьогодні можливості керамічної промисловості надзвичайні. Кераміка здатна відтворювати природні матеріали, що зникають, наприклад, мармур. У нас десятки розкішних мармурових колекцій, які візуально прак- тично неможливо відрізнити від оригінальної породи. Керамічна плитка «Голден Тайл» випускається й у стильному «дерев’яному» дизайні. Такі колекції вигідно застосовувати, зокрема, для підлоги. На відміну від натурального дерева, ця плитка дозволяє монтування прогресивної системи опалення будинків ‒ теплої підлоги. Наразі у нас 40 видів дизай- ну, які щороку оновлюються на 50%. Щоб зробити повну лінійку, нам потрібно вийти на 120 видів дизайну. Для цього ми нарощуємо виробничі потужності. Це, поміж іншим, дасть нам гарні шанси кон- курувати (а в перспективі й витіснити) на вимогливому європейському ринку з Ки- таєм. До речі, ми опанували виробництво глазурованих і неглазурованих моноколорів, подібні виготовляють китайці. Це найскладніша і найдорожча керамічна плитка, у поверхні якої можна бачити себе, ніби в дзеркалі.

zavod1

-  Виробництво на ХПЗ хоча й автоматизоване, та все ж по- требує кваліфікованих кадрів. Більше того, ваше обладнання – це останнє слово техніки. Як ви вирішуєте проблему професійної підготовки працівників?

Спочатку, із встановленням нового обладнання, ми запро- шували італійських спеціаліс- тів. Та згодом вирішили, що цінних працівників «вирощуватимемо» самостійно. Для цього створили програму для червоних дипломників: беремо найкращих випускників хар- ківських вузів і даємо можли- вість рости. Ми співпрацюємо з Харківським політехнічним інститутом та Харківським на- ціональним університетом місь- кого господарства ім. О. М. Бекетова. Згідно з договором про співпрацю, студенти цих навчальних закладів отримають доступ до нашої виробничої бази, лабораторій, а наші спеціалісти читатимуть у них лекції. Оскільки в Україні немає підготовлених спеціалістів, які б уміли працювати з технічними новинками, то разом із новим обладнанням ми купуємо і шефмонтаж. Приїжджають італійці і керують монтажем, який здійснює наш персонал. Таким чином на практиці від- бувається навчання. Додатково проводяться семінари на актуальні теми. Ще один напрям підвищення кваліфікації – відвідування виставок сучасного обладнання та підприємств, що таке виробляють або вже експлуатують. Також ми запрошуємо на ро- боту наукових співробітників. Навчаємося постійно, ніколи не зупиняємося на досягнутому

- Як бачимо, сьогодення у підприємства насичене. А які у вас плани на майбутнє?

Насамперед ми працюємо над нарощуванням виробничо- го потенціалу. Будуємо восьму та дев’яту лінії нового цеху глазурованого керамограніту. Їхня потужність становитиме 6,5 млн кв. м. Нове облад- нання дасть можливість ви- робляти як традиційну плитку 600×600, 300×600, дошки, так і продукцію для зовнішнього використання завтовшки 20 мм. Вона кладеться на будь- яку основу ‒ чи то пісок, чи траву й сьогодні набуває по- пулярності, особливо в Європі та Арабських Еміратах. Наш активний асортимент- ний ряд включає близько 300 кольорових позицій. Така кількість технологічних переходів перевищує наші технічні мож- ливості. Тож новий цех має розвантажити діючі лінії й вирішити проблему технологіч- них переходів. У нас є ринок збуту для до- даткової продукції. Ми бачимо колосальне споживання керамічної плитки в Україні. Торік «Голден Тайл» продав понад 6 млн кв. м на внутрішньому ринку, гадаємо, цього року продажі зростуть, як мінімум, на 15–20%.

zavod6zavod7

- Нам відомо, що у вас діють потужні соціальні програми. Розкажіть, будь ласка, що таке соціально спрямоване ви- робництво за версією «Голден Тайл». Я, як власник, зацікавлений у високих соціальних стандартах. Неможливо виробляти якісну модернову продукцію, наповнену позитивною енергією, якщо робітник бачить сміття та бруд навколо себе, думає про те, як вижити, яким чином прогодувати сім’ю. Тому є дві складові успіху: мораль- ний стимул ‒ це розвивати у працівників почуття власної гідності і повагу до своєї праці шляхом забезпечення достой- них умов (чисті туалети, якісний спецодяг, смачна і дешева їжа); і матеріальний ‒ конкурентна заробітна плата.

- Ми не помилилися, коли ска- зали, що «Голден Тайл» – не просто ваша діяльність, це ваше життя, і життя успішне. А що, Валентине Валентиновичу, для вас успіх?

Це коли ті люди, які зі мною працюють, реалізуються, розкривають свій потенціал, коли вони пишаються своєю роботою, пишаються собою, ста- ють незалежними. Бо досвід та знання – це незалежність, свобода, впевненість. Для мене це найвища нагорода. Що сто- сується особистого, успіх – це щастя моєї родини, це коли мої дружина й діти розділяють мої цінності, надихають і підтримують. А ще секрет успіху, мабуть, у розумінні того, що ти маєш пройти шлях, визначений Господом. Якщо ти народився на цій землі, значить, твоя мі- сія – працювати на її благо.

Спілкувалися Світлана Шах і Галина Ромашко

Підготувала Ольга Губа

 

.

Мы в facebook