Вчені запозичили у світлячків спосіб підвищити ефективність світлодіодних ламп

0499Американські вчені підвищили ефективність віддачі світла у LED-світильниках на 40% завдяки світлячкам. За словами професора Університету штату Пенсільванія Стюарта Іня, у комах запозичили особливі структури на "ліхтарях", передає IGate.

«Ми намагаємося підвищити ефективність вилучення світла зі світлодіода при такому ж енергоспоживанні, так само як світлячки, - каже він. - За мільйони років еволюції крихітні комахи знайшли спосіб максимально підвищити світність при мінімальних витратах: їхні "ліхтарі" покривають особливі структури – це мікроскопічні площини, завдяки яким світло легше виходить назовні і менше відбивається по шляху».

У світлодіодах теж використовують подібну технологію, але світлопровідні структури мають форму правильних симетричних пірамідок, в той час як структури на "ліхтарях" світлячків скошені на одну сторону, пояснює Стюарт Інь. «Ми відтворили схожу структуру, роздрукувавши її на нанопринтері і виявили, що ефективність віддачі світла зросла до 90%, - розповідає він. - Це на 40% вище, ніж у кращих сучасних світлодіодних лампочках».За словами професора Стюарта Іня, асиметрична форма збільшує віддачу світла двома шляхами.

«По-перше, асиметричні піраміди мають велику площу поверхні і фотони світла більше контактують з поверхнею, частіше вириваючись за її межі, - зауважує він.

- По-друге, асиметрія підсилює перевідбиття, таким чином, у фотона з'являється більше шансів опинитися за межами світлодіода». Вчені також помітили, що асиметричні "пірамідки" мають не тільки світлячки, а й інші види комах, що світяться, приміром, еквадорські таргани Lucihormetica luckae. «Наразі середня ефективність світлодіодів становить 50%, тобто близько половина вироблюваного світла не покидає світлодіодного елемента, - пояснює Стюарт Інь. – Світлодіодна лампочка могла б світити вдвічі яскравіше при тому ж енергоспоживанні - і ми зробили значний крок у цьому напрямку». Результати дослідження вже опубліковані у науковому журналі Optik.

Вчені запевняють, що нова технологія ніяк не позначиться на вартості виробництва світлодіодів. «Для створення скошених "пірамідок" виробнику досить змінити всього один незначний аспект виробничого процесу», - зауважує Стюарт Інь. Вчені мають намір почати переговори з виробниками лампочок після отримання патенту. За оцінками експертів, до 2024 року ринок світлодіодного освітлення складе $85 млрд. Світлодіодні лампи більш вигідні для споживача і менш шкідливі для навколишнього середовища, оскільки споживають в десятки разів менше енергії, ніж лампочки розжарювання.

Джерело: ecotown