Укрзалізниця працює над розширенням мережі контейнерних перевезень

fdb601bb6b1d5115620781291562078129Зростання економіки, що спостерігається в Україні, сприяє підвищенню попиту на транспортні послуги.

Особливо динамічно зростають перевезення до європейських країн, куди сьогодні направляється більша частина українського експорту.

Для того щоб обслуговувати вантажопотоки, що зростають, Укрзалізниця наполегливо працює над організацією поїздів, які пов’язують нашу країну з Європою.

Про те, які можливості відкриються перед власниками вантажів найближчим часом, розповів директор операційний АТ «Укрзалізниця» Вячеслав Єрьомін.

— Сьогодні вимогою часу є організація регулярних контейнерних поїздів. Які нові маршрути запропонує Укрзалізниця найближчим часом?

— На нещодавній зустрічі в Одесі ми домовилися з литовськими колегами про запуск поїздів Клайпеда—Київ та Клайпеда—Одеса через Білорусь. Зараз остаточно опрацьовуємо деталі. У липні будуть відправлені перші рухомі склади. Ці поїзди мають хороші перспективи. Гадаю, попит на них буде великий.

d241ef5a6b1d5115620777911562077791Маршрут Клайпеда—Київ забезпечить швидкий і зручний транспортний зв’язок між країнами Скандинавії й Україною. А поїзди, що курсуватимуть за маршрутом Клайпеда—Одеса, пов’яжуть скандинавські та балтійські країни з чорноморськими портами, через які вантажі зможуть слідувати далі на південь — до Закавказзя, Туреччини, країн Близького Сходу та Середньої Азії.

Це дає величезний потенціал для перевезення, зокрема, вантажів із коротким терміном придатності (наприклад морепродуктів). Щоб подолати цей шлях, морським суднам доводиться обходити весь європейський континент. А це займає багато часу. Водночас повітряний транспорт, хоч і забезпечує високу швидкість, є дуже дорогим. Залізничне сполучення дозволить швидко і недорого переправляти продукти на південь Європи та в Азію, що дасть йому суттєві конкурентні переваги порівняно з морським та повітряним транспортом.

Зараз ми відпрацьовуємо деталі залучення на ці поїзди зчепів фітингових платформ для перевезення рефрижераторних контейнерів, які дадуть можливість протягом шляху прямування зберігати свіжість продуктів. Також ці поїзди, поза сумнівом, широко застосовуватимуться для перевезення інших видів традиційного експорту північних країн.

Таку ж функцію виконуватиме і перспективний поїзд Гданськ—Одеса, який планується запустити найближчим часом. Гданськ — великий порт на Балтійському морі, через який проходить значна кількість вантажів, що прямують у південному напрямку. Частину з них ми плануємо транспортувати через Україну.

— Завдяки асоціації з Європейським Союзом Україна в останні роки значно нарощує обсяги експорту до західних країн. Очевидно, що Укрзалізниця не може залишатись осторонь перевезення цих вантажів.

— Для обслуговування вантажопотоків до Європи, які постійно зростають, дійсно потрібні нові поїзди. І ми активно працюємо над їх організацією. Зокрема, вже до кінця липня плануємо запустити контейнерний поїзд із Києва до Лейпцига, який є великим залізничним вузлом, звідки можна відправити контейнери практично в будь-який куточок Європи. За інформацією вантажних операторів, інтерес з боку відправників вантажів до такого поїзда існує. І є велика ймовірність того, що він курсуватиме заповненим і в Європу, і в зворотному напрямку. Запуск такого поїзда створить значну конкуренцію автотранспорту, який зараз активно використовується при перевезенні товарів до Євросоюзу.

Наше завдання — створити зручний сервіс, який дав би можливість відправнику вантажу легко оформити всі необхідні документи. Також ми повинні забезпечити безперебійний рух поїздів, щоб відправник і отримувач чітко знали час прибуття контейнера і місце призначення. Ця опція дуже важлива, оскільки в Європі зараз намагаються перейти на таку технологію організації виробництва, при якій комплектуючі не накопичуються на складах, а прибувають на місце згідно з графіком. Відтак регулярність перевезень набуває великого значення.

— Які заходи вживаються для підвищення конкурентоспроможності залізничних перевезень?

— Одним із важливих для замовника факторів є зручність оформлення. Автоперевізники таку опцію надають. Домовившись з одним транспортним підприємством, виробник може відправити фуру в будь-яку точку Європи. Такий рівень зручності має надавати й Укрзалізниця. Значних успіхів у цьому питанні ми вже досягли. Зокрема, завдяки організації регулярних контейнерних поїздів з Одеси до Києва, Харкова, Дніпра у великих операторів з’явилася можливість продавати доставку з різних точок планети до пунктів усередині України. Таку схему ми вже реалізували з великим міжнародним вантажним оператором Maersk. Якщо, наприклад, є необхідність доставити товар з Китаю до Києва, то оператор пропонує послугу, у вартість якої закладено і транспортування морем до Одеси, і подальше перевезення контейнера поїздами Укрзалізниці.

Це робить таку послугу дуже популярною. При цьому оператори вимагають, щоб наша цінова політика була передбачуваною. Тобто щоб тарифи на перевезення залізницею змінювалися не частіше ніж раз на три місяці і про них повідомлялося не менше ніж за 45 діб. Це абсолютно зрозуміло, адже оператор, який пропонує клієнтам продукт, повинен мати можливість закладати у його вартість коректну ціну за перевезення. Укрзалізниця, звичайно, йде назустріч цим цілком доцільним побажанням. Це дає сигнал ринку про нашу передбачуваність і розуміння проблем партнерів.

Сьогодні ми активно працюємо з європейськими транспортними операторами над тим, щоб запропонувати аналогічні послуги і при транспортуванні вантажів європейським континентом. Завдяки цьому власник вантажу в Києві зможе замовити його доставку в будь-який куточок Європи.

— Уже декілька років триває робота над розробкою залізничного маршруту з Європи до Китаю через Україну і Грузію. На якому етапі ця робота перебуває нині?

— Проблема, яку треба вирішувати на цьому напрямку, — переправляння вантажів через Чорне море. Використання для цього поромів не дає бажаного результату. Такі послуги є достатньо дорогими, що знижує конкурентність цього маршруту. До того ж час оборот рухомого складу на шляху до Китаю дуже значний, і ніхто не хоче на кілька тижнів «розлучатися» зі своїми платформами.

Тому зараз разом із Грузинськими залізницями ми активно працюємо над тим, щоб організувати переправляння вантажів через Чорне море за допомогою фідерних суден, які перевозять лише контейнери. Цей варіант дає можливість значно зменшити вартість транспортування, і до того ж рухомий склад, який доставляє контейнери в порт, залишається в Україні. Сподіваюся, що найближчим часом нам вдасться переконати судновласників у перспективності цього напрямку і все ж таки організувати регулярний рух цим маршрутом.

— Зараз в Україні бурхливо розвивається бізнес, пов’язаний із доставкою різноманітних товарів: поштові, кур’єрські служби, інтернет-магазини. Що може запропонувати Укрзалізниця цьому сегменту ринку?

— Ми вивчили запити бізнесу щодо перевезень усередині України. Дійсно, потреба в них є досить значною. Але підприємцям важливо забезпечувати високу швидкість і надійність доставки. Тобто відправник хоче бути впевнений у тому, що контейнер, завантажений ввечері на платформу, вранці в точно визначений час опиниться в пункті призначення. В іншому випадку йому зручніше скористатись автомобільним транспортом.

Тому зараз ми розглядаємо питання про те, щоб модернізувати наявні фітингові платформи, поставити їх на пасажирські візки і включати до складу пасажирських поїздів (подібно до того, як зараз перевозяться платформи з автомобілями). Гадаю, вже незабаром ми зможемо запропонувати бізнесу швидкі та надійні перевезення.

Насамперед, звичайно, звертатимемо увагу на напрямки, де є проблема зі зручними автошляхами. Думаю, така форма співробітництва буде вигідною і залізничному перевізнику, і представникам бізнесу.

Джерело: Залізничний інформаційний портал