Цементобетон – один із варіантів вирішення дорожнього питання

IMG 0710У зв’язку з реформою децентралізації, з передачею влади та повноважень на місця перед багатьма населеними пунктами України постало безліч питань. Одне з них – покращення інфраструктури, зокрема будівництва доріг. Як їх будувати та утримувати? Яке покриття обрати? Як розібратися з нормативними документами? Наскільки гарною альтернативою є цементобетон у «дорожньому» питанні? Шляхи вирішення цих нагальних питань були запропоновані на серії круглих столів, організатором яких виступила Асоціація виробників цементу України «Укрцемент». Подібні заходи вже пройшли у Миколаївській, Хмельницькій, Тернопільській та Полтавській областях, де зустрілися керівники органів місцевої влади, представники районів, сільських рад, територіальних громад тощо задля вирішення спільних проблем. Прем’єра ж відбулася у Миколаївській області на території заводу «ЮГЦемент» філії Приватного акціонерного товариства «Дікергофф Цемент Україна»

Історія питання Як відомо, в Україні одні з найгірших доріг у світі. За даними Всесвітнього економічного форуму, де оцінювалася транспортна інфраструктура, Україна посідає 130-те місце з-поміж 137 країн світу, на рівні з Мадагаскаром, Гаїті, Гвінеєю. За оцінками Міністерства інфраструктури України, 97% українських доріг ‒ у незадовільному стані, з них 30% потребують капітального ремонту. Причинами поганого стану доріг є значне недофінансування в попередні періоди; відсутність конкуренції в тендерах з ремонту доріг; застаріла система управління; брак незалежного контролю якості; швидке руйнування дорожніх конструкцій через ігнорування припустимого навантаження. Ситуація, що склалася, потребує швидких та рішучих кроків.

Одним із таких кроків стало прийняття наприкінці 2016 року Верховною Радою України пакета законів із децентралізації та створення Дорожнього фонду, який набув чинності з 1 січня 2018 року. Однією з перших суттєвих змін у питанні покращення інфраструктури стала передача близько 120 тис. км доріг на місцевий рівень, приблизно 50 тис. км доріг залишились на державному рівні. Метою таких кардинальних дій була, зокрема, орієнтація на європейський досвід, де відбувається перерозподіл повноважень, ресурсів і відповідальності між центральними та місцевими органами виконавчої влади у сфері управління автомобільними дорогами. Лише завдяки Дорожньому фонду змогли перейти від обіцянок до реального планування роботи. На цей рік це 36,2 млрд грн гарантованого фінансування, наступного року ‒ 47 млрд, на 2020-й ‒ понад 60 млрд.

IMG 0665Ціна питання

Безумовно, важливим аспектом економічного росту України є інфраструктура, адже Цементобетон – один із варіантів вирішення дорожнього питання низька якість доріг призводить до значного зниження транзитного потенціалу України та стримування економічного розвитку через зростання частки логістичних витрат у структурі економіки. Однак лише 26% українських доріг здатні витримувати великовагові вантажівки (36-40 т). Будівництво цементобетонних доріг може частково і на певних ділянках вирішити цю проблему. Тим більше, що це економічно вигідніше. Наведемо діапазон цін на асфальтобетон та цементобетон в Україні, керуючись показниками Асоціації «Укрцемент» станом на липень 2018 року. Вартість однієї тонни бітуму становить 15 371- 17 440 грн, вартість однієї тонни асфальтобетону – 19983480 грн. У регіонах України ціна цементу М-400 становить 2072-2810 грн/т; М-500 ‒ 19802650 грн/т. За підрахунками, будівництво 1 кв. м асфальто бетонного покриття обходиться у 2200 грн, а цементобетонного ‒ 1500 грн. Показово, що у країнах ЄС частка цементобетонних доріг сягає 40%: у Бельгії – 17%, Франції – 10%, Чехії – 22%, Великій Британії – 10%, Німеччині – 42%, тоді як вУкраїні – лише 1%.

Зміст питання

На сьогодні більшість доріг місцевого значення – у незадовільному транспортноексплуатаційному стані й потребують нагального ремонту. Звичайно, переважна більшість автомобільних шляхів України має асфальтобетонне покриття. Однак зі створенням Дорожнього фонду та розробленням «Державної програми розвитку автомобільних доріг на 20182022 рр.», одним із принципів якої є довговічність, шанси з’явились і у цементобетонних покриттів. Така технологія дає змогу суттєво зменшити вартість ремонту доріг і збільшити строки експлуатації. Асоціація «Укрцемент» вирішила посприяти впровадженню будівництва цементобетонних покриттів. Вона започаткувала серію круглих столів на тему «Перспективи використання цементобетону для будівництва та утримання доріг місцевого значення», метою яких є надання інформації щодо вартості робіт і роз’яснення нюансів будівництва з використанням цементобетонної технології. Як було зазначено вище, першопроходцем у цьому питанні виступила Миколаївська область, а саме смт Ольшанське, адже саме там розташований IMG 0691потужний завод «ЮГЦемент», філія ПРАТ «Дікергофф Цемент Україна». На відкритті засідання, яке відбулося 17 липня, директор «ЮГЦемент» Андрій Навроцький розповів історію підприємства та висловив сподівання, що зовсім скоро дорожня інфраструктура України поліпшиться, і в нас з’явиться якісне, витривале покриття. Принаймні «ЮГЦемент» цьому всіляко сприятиме.

Людмила Кріпка, керівник департаменту науково-технічної і юридичної інформації Асоціації «Укрцемент», розповіла про фактичну та потенційну силу виробництва цементу в Україні. За її словами, наразі потужності підприємств завантажені на 63%, але за потреби можуть працювати на повну міць і забезпечити цементом усю країну. Майже всі українські підприємства перейшли на нормативні документи Євросоюзу і випускають якісну продукцію на новому, потужному обладнанні. Крім того, пані Людмила окреслила основні переваги цементобетонного покриття. Серед них:

• міцність та довговічність (життєвий цикл становить 20 років);

• менша вартість порівняно з асфальтом у 1,5 рази;

• відсутність колійності;

• безпека та плавність руху, гальмівний шлях коротший;

• екологічність, за високої температури цементобетон не виділяє канцерогенних речовин;

• менша залежність від кліматичних умов та високих температур улітку;

• здатність витримувати постійне зростання навантажень;

• зменшення витрат на паливо;

• можливість переробки та повторного використання;

• краща видимість;

• патріотизм, підтримка національного виробника.

За словами Людмили Кріпки, прикладом може слугувати ділянка дороги Київ–Ковель– Яготин, що була побудована 10 років тому і за цей час жодного разу не ремонтувалась. Спікер ще раз підкреслила, що витрати на будівництво та утримання доріг з асфальтобетонним покриттям вищі порівняно з цементними вже на етапі початку будівництва. А за 20-річний період експлуатації вартість асфальтобетону зростає на 65%. Також Людмила Кріпка ознайомила присутніх із різними варіантами улаштування цементобетонних покриттів: бетоноукладальником і механізованою віброрейкою. Наостанок доповідач розвіяла основні міфи стосовно будівництва цементобетонних доріг, зокрема вартості цементобетону, нездатності українських підприємств забезпечити цементом усю країну, нестачі кваліфікованих кадрів для реалізації проектів автомобільних доріг та неможливості зростання ВВП. Основний меседж пані Людмили: «Бізнес на сьогодні готовий будувати цементні дороги, готовий надавати потрібну техніку, навчати людей з нею працювати. Але потрібні клієнт і ринок». Більше того, «заводи-учасники Асоціації «Укрцемент» готові надати безкоштовно цемент на 1-2 км дороги для ОТГ, яка перша побудує цементобетонну дорогу у своєму регіоні», – підсумувала спікер. Продовжив обговорення перспективи цементобетонних покриттів в українських реаліях Артем Безуглий, Виконавчий директор ДП «ДерждорНДІ». Доповідач навів головні принципи «Державної програми розвитку автомобільних доріг на 2018-2022 рр.», якими повинні керуватися й ОТГ: маршрутний, економічний принципи, новий класифікатор робіт, сучасні ефективні енерго- та ресурсозберігаючі матеріали і технології, що забезпечить високу якість та довговічність, гарантійний термін експлуатації не менше 10 років. Також спікер зауважив, що під час будівництва цементобетонної дороги використовуються в різних пропорціях цемент (портландцемент марки не нижче М-400), пісок, щебінь, наповнювач, які виробляються в Україні. Тобто будівництво цементних доріг повністю забезпечується українською сировиною. Це ще один аргумент на користь цементобетонного покриття. Під час будівництва асфальтних доріг основну вартісну частину становить імпортний бітум. За словами Артема Безуглого, до 2014 року бітум закупову вали в РФ, зараз – у Білорусі, частково в Польщі. Деякі постачальники досить сумнівні, а ціна сягає 18 тис. грн за тонну! «На сьогодні жоден бітум не виробляється без домішок, і є великі питання щодо контролю якості всіх цих процесів», – наголосив доповідач. Артем Безуглий закликав ОТГ звертатися до ключових нормативних документів: «ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Споруди транспорту» та «ДБН В.2.3-5:2018. Вулиці та дороги населених пунктів», які стосуються проектування та будівництва автомобільних доріг загального і місцевого значення. Спікер також розкрив деталі науково-технічного супроводу, дозвільної документації, розповів про систему контролю якості: замовник, дорожній контроль, незалежний інженерний нагляд, громадський контроль. «На сьогодні в нашій країні дуже гостро стоїть проблема з проектуванням. По-перше, система останніми роками знищувала фахівців, і вони повиїжджали за кордон. Більше того, вартість проектних робіт оцінюється в 1-2%. Тому іноді бувають неправильні рішення, але законодавством прописана персоналізована відповідальність інженерапроектанта», – підсумував Артем Безуглий.

З новою для України технологією укочуваного бетону учасників познайомив В’ячеслав Семененко, менеджер із проектів ДП «Торговий дім «Пальміра». Він розповів, що вперше укочуваний бетон використали у Швеції, у 30-х роках минулого століття. Згодом, він активно застосовувався в США і Канаді. Так, у 1998 році у США було прокладено близько 2,5 млн кв. м інноваційного покриття, а вже у 2008 році ця цифра становила 8 млн кв. м. Така технологія використовується переважно на майданчиках для великовантажного транспорту: лісопилки, гірничодобувна промисловість, виробництво, контейнерні майданчики, а також для будівництва підпірних стінок дамб і під’їздів до портів. Істотними перевагами укочуваного бетону є швидке введення в експлуатацію: по готовому покриттю можна їздити вже через 3 доби; відсутність арматури; укладання звичайним асфальтоукладальником; великий обсяг квадратних метрів за день; менша деформованість. Такі заходи дають змогу вирішити проблему «на місці», дізнатися думку експерта, отримати корисну інформацію. Усі учасники круглого столу мали змогу ознайомитися з конкретними прикладами ділянок цементобетонних доріг та нюансами їх улаштування. А бетонні покриття, як ми вже переконалися, мають багато переваг.

Аліна Загладько