Український інфраструктурний форум: на часі – залучення інвестицій

IMG 04903Останніми роками інфраструктурний сектор в Україні стрімко розвивається. Основні зрушення відбулися у 2017 році. Так, для дорожньої інфраструктури рік, що минув, був дуже плідним: відремонтовано 2100 км доріг, тоді як у 2016-му – лише 950 км. Як зазначають експерти, поточний рік для українських доріг буде особливим, адже стартує Всеукраїнська дорожня реформа, яка передбачає три етапи: створення Дорожнього фонду (розпочав роботу з 1 січня 2018-го), проведення децентралізації доріг та покращення безпеки на автошляхах. Про це йшлося на ІІІ Українському інфраструктурному форумі, що відбувся 19 квітня за ініціативи A7 CONFERENCES і об’єднав на одному майданчику понад 250 учасників: українських виробників, міжнародних інвесторів, представників профільних асоціацій, посольств, провідних медіа.

 

Українські реалії

Про стан справ в автодорожній галузі звітував в.о. голови Державного агентства автомобільних доріг України Славомір Новак. У своїй промові він звернув увагу на той факт, що за півтора року в Україні було впроваджено низку системних змін, які дозволяють розвиватися галузі.

«Ми втілюємо в життя дві фундаментальні реформи дорожньої галузі. По-перше, це децентралізація. З 1 січня на плечі ОДА та губернаторів ми передали 120 тис. кілометрів доріг. На центральному рівні залишилось 50 тис. кілометрів. Реформу треба продовжувати. Друга реформа – Дорожній фонд. Це європейський стандарт, що дозволяє прозоро та розумно спланувати час і першочерговість ремонту доріг. Можна сказати, що за ці півтора року ми запровадили Конституцію дорожнього транспорту», – наголосив Славомір Новак.

Він додав, що нещодавно в Кабміні було затверджено Програму розвитку на середньострокову перспективу (2018–2022). Вона є першим масштабним п’ятирічним планом, за яким буде розвиватися галузь. У результаті за 5 років планується з’єднати якісними дорогами всі регіональні центри країни.

За оцінками експертів, однією з провідних галузей вітчизняної інфраструктури також є авіатранспорт. Абсолютний рекордсмен серед українських аеропортів – «Бориспіль», який за минулий рік зміг обслужити понад 10 млн пасажирів.

За даними Міністерства інфраструктури України, у 2017 році на модернізацію українських регіональних аеропортів було виділено 800 млн грн. Втім, доходи галузі теж зросли, наприклад, у 2017 році аеропорт «Бориспіль» заробив близько 4 млрд грн.

Не менш стрімко нині розвивається сфера залізничного транспорту. За 2017 рік «Укрзалізниця» отримала прибуток розміром близько 100 млн грн, а її підприємства побудували 2333 піввагони. У 2018-му «Укрзалізницею» заплановано придбати 2475 піввагонів за власні фінанси та 3 тис. – за кошти ЄБРР, а також збудувати 3600 піввагонів. Цікаво, що за 2017 рік було перевезено понад 90 млн пасажирів, а також впроваджено 728,4 млн інвестицій.

«Залізниця є основою нашою транспортної системи. Нині першим кроком у пошуку механізмів підвищення прибутковості та залучення приватного капіталу до перевезення пасажирів мають стати вокзальні комплекси. Саме цей напрям є одним із найбільш пріоритетних», – зазначив в.о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов.

Що стосується водного транспорту, то Міністерство інфраструктури на щорічній конференції заявило, що ключовим напрямом діяльності у 2018 році стане модернізація морської портової інфраструктури. Для цього заплановано залучити 4,26 млрд грн, тоді як розмір інвестицій 2017 року сягав 1,87 млрд грн. Чистий же прибуток портів України у 2017 році становив близько 3,4 млрд грн.

Обговорюючи реалії та оцінюючи річні показники різних сегментів інфраструктури, учасники не оминули увагою і такий підрозділ, як «Укрпошта». Зокрема, у 2017 році чистий дохід структури зріс на 20%, що в натуральному вираженні становило 5,5 млрд грн. А у 2018-му «Укрпошта» має намір впровадити технології особистого кабінету, чат-ботів і АPI, а також збільшити кількість міжнародних відправлень, оновити комп’ютери у відділеннях та створити мобільний додаток. Як бачимо, відбуваються поліпшення і в сфері комунікацій.

Під час обговорення розвитку повітряного, залізничного та приміського транспортів, а також логістики в Україні присутні заслухали доповіді представників різних урядових ланок та структур. Генеральний директор «Лемтранс» Володимир Мезенцев зазначив: якщо дотримуватися логіки реформи, треба дати чітку відповідь на запитання про лібералізацію ринку тяги. «Укрзалізниці» необхідно швидше відкривати ринки для приватних інвесторів. Треба розуміти, що поява сьогодні приватної тяги – не самоціль, а лише засіб покращення перевізного процесу. Адже кожна не вивезена тонна вантажу – це втрати залізниць, вантажовідправників, операторів та всієї економіки України».

Україна як логістичний хаб для іноземних інвестицій

00imagesДілова програма Форуму складалася з чотирьох сесій, кожна з яких мала окремий аспект висвітлення. Так, на першій сесії розглядали можливості нашої держави як логістичного хаба для іноземних інвестицій. У доповідях цієї тематики йшлося про програму розвитку автомобільної інфраструктури та діяльність дорожніх фондів, можливості логістики й модернізацію міського транспорту. Наступна сесія зосереджувала увагу учасників на авіатранспорті: спікери наголосили на конкурентних можливостях українського авіаперевізника, розвитку мережі аеропортів, особливостях законодавства і впровадження лоукостерів. Про залізничний та приміський транспорти, а саме інвестиційні можливості проектів галузі, модернізацію, перспективи розвитку, а також локалізацію технологічних рішень для української інфраструктури розповіли в доповідях третьої секції. Цифровій інфраструктурі та телекомунікаціям присвячувалась остання сесія Форуму. Експерти галузі підготували професійні доповіді про значення цифрової інфраструктури для розвитку економіки України загалом, розвитку телекомунікацій в Україні, впровадження 4G-зв’язку і досвід залучення інвестицій у галузь.

Оскільки основною метою Форуму є привернення уваги міжнародних інвесторів до українських інфраструктурних проектів, то під час виступів велику увагу доповідачі приділяли досвіду українських та зарубіжних провідних компаній у різних сферах, а також їхній практиці щодо роботи з інвестиціями.

Наприклад, президент A7 GROUP, співзасновниця Спілки українських підприємців Марія Барабаш розповіла про те, наскільки інфраструктура є пріоритетною для інвесторів: «Я вірю, що наша країна є тим правильним місцем, у слушний час та із правильними людьми, з якими потрібно працювати й інвестувати в Україну. Тому місією компанії A7 GROUP є промоція інтересів України за кордоном. Ми задумали цей форум для привернення інтересу до України з боку іноземних інвесторів та партнерів. Я дуже вдячна, що ми кожного року збираємося і нас стає все більше!».

Акцент під час Форуму ставили також на законодавчій готовності держави допомагати українським інфраструктурним проектам залучати інвестиції. Зокрема, заступник Міністра інфраструктури України з питань європейської інтеграції Віктор Довгань звернув увагу на кілька важливих кроків, які необхідно зробити: «Важливим є вихід на сталий розвиток логістики; розвиток логістичного потенціалу; зміцнення мультимодальних взаємозв’язків між різними видами транспорту; модернізація логістичної та транспортної інфраструктури; спрощення митних процедур; сприяння енергоефективному транспорту тощо».