Наши контакты: +38 044 361 92 79 | +38 067 912 89 29

Покрівельний ринок України: голові тенденції розвитку в деталях

01Не секрет, що ще якихось 20-25 років тому для перекриття даху будинку, гаража чи іншої споруди використовували лише шифер і стальні листи, зокрема оцинковку. Сьогодні ж таку картину важко уявити, бо покрівельні матеріали на ринку представлені у великому асортименті. Поняття «покрівельні матеріали» охоплює широкий спектр будівельних матеріалів, необхідних для покрівлі споруд, а також волого-, тепло- та звукоізоляції. Асортимент матеріалів, що пропонується, збільшується з кожним роком. Але до їх вибору слід підходити виважено, адже покрівлі, яка підходить під будь-які умови експлуатації, не існує.

 

Покрівля з металу: нюанси сегменту

Різноманітність вітчизняних і зарубіжних покрівельних матеріалів, з одного боку, відкриває перед споживачами та проектувальниками величезні можливості, але з іншого — створює проблему вибору. Серед найбільш поширених: металеві покриття, керамічна та цементна черепиця, азбестоцементний і бітумний шифер, рулонні бітумні матеріали, бітумні мастики, плити й черепиця. Переважання того чи іншого матеріалу залежить від сегмента нерухомості. 0111Так, промислові будівлі мають переважно пласку покрівлю — тут використовуються матеріали, що наплавляються. У приватному будівництві скатні дахи. Вибір покрівельних матеріалів у цьому сегменті досить широкий. Найбільш популярними залишаються профнастил і металочерепиця. Більш детально про цей сегмент розповів СЕО ГК «Сталекс» Олександр Шатохін:

— Сьогодні триває тенденція зниження товщини металу. Ринок активно споживає метал тонше ніж 0,5 і 0,7 мм, тим самим зменшуючи вимоги до якості кінцевих виробів. Серед найбільш поширених — європейський метал 0,45 з вмістом цинку 140 г. Також є запити на 100 г цинку.

Якщо порівнювати з 2018 роком, то в цей період економ-варіантом вважався продукт із вмістом цинку мінімум 200 г. У цьому ж році 0,45 сировина зі 140 г йде як стандарт, а 200 г цинку з 0,45 металом сировини — наближеним до еліт-класу.

Зважаючи на це, можна говорити про тенденцію зниження вимог до якості в середньому сегменті та збільшенні розриву між якісною та неякісною сировиною. Споживачі готові платити або багато, або мало - середній сегмент йде вниз.

Стосовно вподобань, то, як правило, на об’єктних угодах у великих будівництвах, таких як ТРЦ, частіше використовують матеріали з конструкційних сталей S320, S350, профлисти, незнімні опалубки, перекриття та покрівельні матеріали. Це впевнена тенденція в порівнянні з попередніми роками. При цьому відповісти на питання, які продукти користуються найбільшим попитом, складно: присутня сезонна динаміка. Так, на початку сезону (березень-квітень) купують переважно огороджувальні конструкції з дешевої китайської сировини. Ближче до середині сезону (з травня по липень) ринок виходить на впевнений попит 0,45 сировини з вмістом 50-60 г цинку і 0,45 сировини 145 г. З вересня до листопада вже йде попит на 80% симбіозу 0,45 металу з вмістом 140 г цинку і 0,5 метал понад 200 г цинку.

011111Щодо споживачів, то у цьому році головним покупцем є приватний замовник. Державних об’єктів, на жаль, значно менше, ніж у минулому році, хоча прогнозувалося, що буде більше. Об’єктного будівництва теж було менше, що пов’язано з коливаннями валютного курсу: люди тримають заощадження у валюті. І хоча загалом курс долара знизився на 25%, однак за прогнозами, курс відкотиться до колишньої позначки 27,5 грн, можливо й вище. Тобто витримується пауза, йде вичікування. Таку ж позицію зайняли й аграрії. Для них оновлення чи будівництво споруд зараз не на часі. Вони чекають відкриття ринку землі, відповідно, не вкладаючи в розвиток, а зберігаючи земельні ресурси, які у них є, а також збирають кошти на подальший викуп землі.

Узагальнюючи, варто зазначити, що серед бар’єрів, що впливають на розвиток ринку - економічна ситуація в країні, коливання курсу валют, незрозуміла ситуація з ринком землі, бюджетними грошима та об’єктами.

У той же час ринок не стоїть на місці. Прогресивні учасники намагаються змінювати його на краще. Приклад — маркування продукції по-новому ДСТУ 8802: 2018. Це державний стандарт, що встановлює загальні вимоги до виробів із тонколистової сталі з полімерним покриттям. Дане нововведення допоможе надавати інформацію про продукт: людина буде розуміти, що купила й звідки товар. Наша компанія теж підтримує такий підхід. Адже ринкова проблема не в тому, що сировина недовговічна, а в тому, що низької якості! Це знищує наш продукт — металочерепицю та профнастил. Якщо нічого не робити, то через 5-7 років покупець зневіриться в якості такого продукту, як металочерепиця. До споживача важливо донести, що металочерепиця з європейського металу та вмістом цинку 200 г і вище — це довговічний та екологічний продукт, який відслужить роки. І ми готові за це боротись. Окрім цього, плануємо вийти на більшу кількість і покращення якості об’єктних продажів, поліпшення та оптимізацію угод, прозорість і відкритість. Також давати відповідні гарантії на зовнішнє використання продуктів з вмістом цинку 140г. Наступного року хочемо працювати з іншою якістю продукту, методами організації праці та сервісу.

65Доповнив й не менш суттєво проаналізував ринок представник компанії Gerard. Зокрема він наголосив, що сьогодні серед основних тенденцій розвитку покрівельного ринку — активне використання пласких дахів, ексклюзивних дизайнерських рішень і штучно зістарених високохвильових черепиць, атакож зростання різноманіття форм металочерепиці, застосування сучасних покрівельних рішень на реконструкціях і старовинних спорудах.

Взагалі, на його думку, в 2019 році спостерігається скорочення продажів на покрівельному ринку України. У першу чергу це стосується сегмента матеріалів із кераміки. Ринок металочерепиці та бюджетної бітумної черепиці залишився на попередньому рівні. Це пов’язано, з одного боку, з низькою ціною, а з другого — великою конкуренцією серед виробників. У той же час серед елітних покрівель усе більше набирають популярності дахи з композитної черепиці. При цьому вимоги до конструкцій залишилися без змін, але покупець дуже прискіпливо відноситься до якості деревини та з‘єднання елементів.

«Щодо прогнозів. Як ми знаємо, покрівельний ринок України переживав уже не одну кризу. Кожен рік має свої недоліки та переваги. Сподіваємось, що сприятливий прогноз і зростання економіки все ж чекають на всіх нас у 2020 році», — підсумував експерт.

Матеріали, що наплавляються

Покрівля, що наплавляється, застосовується практично для всіх видів конфігурації дахів, в якій би кліматичній зоні вони не знаходилися. І такий варіант цілком підходить для облаштування приватного житла, а не тільки промислових будівель. Причому багатьох дивує, що серед бітумних і бітумно-полімерних матеріалів досить великий асортимент вибору - як по класу, так і по експлуатаційним якостям. Звичайно, в цьому сегменті ринку покрівельних матеріалів є свої нюанси розвитку. За словами представника компанії «Акваізол», у минулому році виробники бітумної черепиці з РФ відчутно зміцнили своє лідерство на українському покрівельному ринку 0222— порівняно з 2017 роком. І це при одночасному скороченні ринку бітумної черепиці з 3,8 до 3,5 млн м2. А ось на ринку рулонних бітумно-полімерних матеріалів левова частка належить трьом українським виробникам.

Також у цьому сегменті є відмінності в розподілі споживачів. Для рулонних матеріалів у дорогому й середньому сегменті — це спеціалізовані підрядні організації, котрі займаються промисловим і житловим будівництвом. А в недорогому сегменті — національні та регіональні торгові мережі. Для бітумної черепиці головними споживачами є спеціалізовані, торгові та покрівельні компанії, торгові мережі та приватні забудовники.

Серед бар’єрів ринку варто вказати зниження платоспроможності українського споживача, дорогу логістику (як авто-, так і залізничні перевезення), високі тарифи на енергоносії.

«Ми виробляємо свою продукцію для двох різних напрямків покрівельного ринку. Це єврорубероїд для пласких покрівель, гідроізоляції та бітумна черепиця для скатних дахів.

У сегменті плоскої покрівлі наш споживач віддає перевагу бітумно-полімерним мембранам із армуючою основою з поліестеру. Ці матеріали відносяться до середньої цінової категорії, мають високу механічну міцність. З їх допомогою можна виконувати будь-які покрівельні вузли на покрівлях будь-якого ступеня складності. У сегменті бітумної черепиці підвищеним попитом користується АПП-модифікована бітумна черепиця з недорогого сегменту. У нас вона називається «ЕКО» і «МІКС». При цьому, за оцінками клієнтів, її приналежність до економ-сегменту визначає лише невисока вартість. А всі інші характеристики — гарантійний термін, структура, склад, комплектуючі та репутація на ринку — відповідають середньому ціновому сегменту. Пояснення цього досить просте: ми — український виробник, тому вартість продукції нижча, ніж у імпортних аналогів.

02222Практичний підхід

Усе частіше при проектуванні споруд роблять дах функціональним. Найпоширеніший варіант — задіяти покрівлю для встановлення відновлюючих джерел енергії. На думку спеціаліста по сонячній склокерамічній черепиці компанії «Альтек» Євгена Криворучко, зараз український споживач усе частіше відмовляється від звичайних двоскатних конструкцій, використовуючи такі стилі, як: «Хуф Хаус», «Фахверк», «Барнхаус». А також багато інших стилів, в які продукти для поновлення енергії дуже гармонійно вписуються. У цьому напрямку український споживач росте — і це дуже гарна новина для всіх.

Говорячи про бар’єри в цьому сегменті, експерт зазначив, що людина — єдиний бар’єр у всьому. Тут головне — робити свою роботу якісно й професійно. Зі свого боку компанія «Альтек» постійно розширює асортимент своєї продукції для організації енергоефективної покрівлі різних об’єктів. Нещодавно «Альтек» стала ексклюзивним дистриб’ютором корпорації Hanergy, виробника сонячної черепиці. На прикладі цього продукту можна бачити реальну економію коштів, а також можливості технологічних новацій. Так, склокерамічна черепиця Hantile з вбудованими тонкоплівковими сонячними елементами CIGS має ККД 20,56%. розроблений відповідно до сучасних тенденцій промислового дизайну, активно застосовується для дахів приватного житла, комерційних і промислових будівель та установ.

Невеликий підсумок

Як бачимо, ринок покрівельних матеріалів повільно відновлюється та вже другий рік демонструє позитивну динаміку, хоча темпи зростання дещо знизилися. На жаль, як і раніше, присутнє домінування дешевого продукту. При цьому у розглянутий нами період зафіксовано зростання продажів продуктів середнього цінового сегменту, що є позитивним моментом.

Якщо розглядати сегментацію ринку за видами матеріалів, то відбувається зниження популярності та продажів азбестоцементних листів, хоча динаміка цього процесу бажає кращого. Бітумна черепиця зберігає свої позиції, а цементна зростає — в зв’язку з подорожчанням в останні роки продуктів із тонколистового металу.

Зростання ринку значною мірою гальмується практичною відсутністю банківської підтримки будівництва — кредити недоступні більшості з огляду на захмаріть ставок за відсотками. Говорити про помітний ріст культури споживання теж не доводиться. Ринок продовжує активно споживати продукти, у яких відсутнє маркування. Але маємо надію, що економіка країни почне поступово зростати, відповідно зросте й платоспроможність її громадян, що, у свою чергу, стане поштовхом до збільшення об’ємів ринку покрівельних матеріалів.

 

55Коментар експерта

ВОЛОДИМИР ГРИЦА Директор компанії «БМ РУБІН»

Вітчизняний ринок покрівельних матеріалів наразі динамічно розвивається, проводяться те- матичні виставки, з’являються нові виробники та новітні рішення. Уже сьогодні можна придбати покрівельні матеріали та виконати дах будь-якої складності з усіх доступних у світі матеріалів, які в стані задовольнити як естетичні побажання най- вибагливішого замовника, так і функціональні — терміном служби від 10 до 100 років.

Відомо, що покрівлі, як і дороги, потребують обслуговування та ремонту. Але, на жаль, фахів- ців, які б ці роботи виконували якісно, на ринку обмаль, а нових ніхто не навчає. Адже остан- ні роки дуже мало уваги приділяється професії «покрівельник», не ведеться налагоджене про- фесійне навчання. Як результат — низька зацікав- леність молодих людей попри те, що попит вели- кий, а оплата праці висока. Окрім цього, у пошуках вищої оплати праці значна частина кваліфікованих майстрів виїжджає працювати за межі України, що теж негативно позначається на ринку.

Беззаперечно, цю сумну тенденцію потрібно змінювати і, на нашу думку, у цьому мають бути зацікавлені як власники будівель і будівельні ком- панії, так і, як не дивно, виробники та дистриб’ю- тори покрівельних матеріалів. Фахівці добре ро- зуміють, що якісні покрівельні матеріали будуть служити, лише якщо вони правильно скомплекто- вані та професійно змонтовані. В іншому випадку — це зайві витрати коштів інвестора.

Зі свого боку, компанія «БМ Рубін», у тісній співпраці з виробниками, у 2019 році ініціювала та провела ряд заходів, які сприяли покращенню професійного рівня покрівельників, популяризували дану професію. Це цілком різнопланові заходи, але об’єднані спільною метою: залучити молодь та підви- щити професійний рівень фахівців, які комплекту- ють дахи. Як приклад — поїздка групи з 20 осіб для проходження навчання у Навчальному центрі «Ака- демія Креатон» при заводі з виробництва керамічної черепиці «Креатон» (м. Відзішево, Польща).

Не менш цікавий приклад — виконання склад- них елементів покрівлі на демонстраційних стен- дах у рамках Весняної будівельної виставки «ІнтерБілдЕкспо». Саме тут спрацював гарний тан- дем — поєднання якісного матеріалу та професійної майстерності покрівельників, які працюють у техно- логії виконання фальцевих покрівель. Приємно, що даний захід користувався великою зацікавленістю серед відвідувачів, а також приніс практичні резуль- тати — у подальшому було виконано ряд складних та якісних покрівель.

Інша за змістом подія, але об’єднана спільною метою — участь у Весняному будівельному форумі у Львові. Тут студенти будівельних коледжів мали можливість на демонстраційному стенді замонтува- ти керамічну черепицю, ознайомитися з правильним виконанням покрівлі з кераміки та щиро поспілкува- тися з практикуючими покрівельниками.

На нашу думку, важливою є комплексна співпра- ця всіх учасників ринку, у тому числі й засобів масо- вої інформації. Саме спеціалізовані ЗМІ виступають важливим ретранслятором того, що діється на рин- ку, актуалізують гострі проблеми галузі та висвітлю- ють позитивні приклади якісної роботи.

Вагомим об’єднуючим кроком має стати ство- рення спілки покрівельників, яка б у тісній співпра- ці з навчальними закладами готувала молодих по- крівельників, заохочувала їх до участі у масових заходах з покрівельної майстерності, пропагувала якісне та сумлінне виконання своєї роботи.

Користуючись нагодою, запрошуємо покрівель- ників і забудовників до співпраці, аби спільними зусиллями впроваджувати зміни на краще, щоб в Україні комплектувалися найкращі дахи.

Список Статей