Для визначення правових та організаційних засад надання державою компенсації за пошкодження і знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією РФ, розроблено законопроєкт №7198.
Хто має право на отримання компенсації? Протягом якого часу можна звертатися за отриманням компенсації? Які способи, розмір, черговість отримання компенсації? На ці та інші запитання відповіла в інтерв’ю Олена Шуляк, Голова комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
— Хто зможе отримати компенсацію за знищене та пошкоджене майно згідно із Законом №7198?
— Отримати компенсації зможуть усі громадяни України, житло яких постраждало з 24 лютого 2022 року, а також їхні спадкоємці. Закон передбачає пришвидшену процедуру отримання компенсації спадкоємцями без очікування на офіційне підтвердження такого статусу (але, звісно, слід надати необхідні документи). Це все зроблено для того, щоб максимально пришвидшити та спростити для людей процес отримання компенсацій.
Єдиний виняток, чітко зазначений у законі, — отримати відшкодування не зможуть особи, засуджені за злочини, вчинені проти держави. Йдеться про вчинення злочинів проти основ національної безпеки та приналежність до санкційних списків.
— Які механізми компенсації передбачено Законом №7198?
— Спочатку людина має подати заявку, що вже давно можна зробити через Дію та ЦНАП, а після набуття Законом №7198 чинності це можна буде здійснити й іншими способами. Далі формується черга в кожній постраждалій громаді, перевагу в якій мають особи з інвалідністю, багатодітні сім’ї та учасники бойових дій.
Якщо йдеться про відновлення існуючого житла, наприклад відбудову приватного будинку на власній земельній ділянці, то для цього можуть бути використані кошти зі спеціального рахунку. Їх можна витратити виключно на потреби відбудови — на оплату будівельних матеріалів та відповідних послуг.
Якщо ж йдеться про знищену квартиру, або якщо власник знищеного приватного будинку не може або не хоче його відбудовувати на тій самій земельній ділянці, то тут працюватиме механізм житлового сертифіката. Цей сертифікат на визначену суму дає змогу придбати будь-яке житло на первинному чи вторинному ринку, інвестувати у нове будівництво. Немає жодних обмежень для того, щоб люди змогли обрати оптимальний варіант житла без прив’язки до територій (окрім окупованих та у зоні бойових дій). Можна додавати власні кошти до сертифіката або купувати житло за 2 сертифікати.
— Яка різниця у процедурі відшкодування за зруйноване та пошкоджене майно?
— Щодо зруйнованого житла, то тут працюватимуть механізми спеціального банківського рахунку та житлового сертифіката. Якщо ж йдеться про частково пошкоджене житло, тут також можуть бути надані цільові кошти на ремонт. Або може бути отримана допомога у відбудові від місцевої влади. Адже невеликі пошкодження, такі як вибиті вікна у багатоквартирних будинках, часто доцільніше відновлювати зусиллями місцевої влади. Особливо якщо разом з індивідуальним житлом пошкоджена також спільна площа будинку — під’їзд, електрична мережа або інше спільне майно. У таких випадках доцільно ремонтувати багатоквартирний будинок повністю та централізовано.
— Які обов’язки покладає законопроєкт на місцеве самоврядування? І коли механізми запрацюють?
— Насправді основні обов’язки покладені якраз на місцеве самоврядування. Адже тільки місцева влада є найближчою до громадянина і краще розуміє ситуацію в тій чи іншій громаді. Серед ключових обов’язків — створення комісій з розгляду заяв на отримання компенсації. Така комісія може складатися з представників не лише держорганів та органів місцевого самоврядування, а й підприємств, установ, організацій, а також експертів, оцінювачів та представників міжнародних організацій.
Утворені у громаді комісії розглядають заявку, організовують верифікацію та оцінку пошкоджень і на основі цього виносять рішення щодо обсягів компенсації, яке затверджується виконавчим органом місцевої ради або виконавчим керівником військової (військово-цивільної) адміністрації населеного пункту. На розгляд заяви комісії дається 30 днів. Усі дані вносяться до Реєстру пошкодженого та знищеного майна, за допомогою Реєстру комісії також виготовляють житловий сертифікат.
Наразі низку підзаконних актів на виконання закону розробляє Кабінет Міністрів. Закон набирає чинності 22 травня, тоді й запрацюють повною мірою усі механізми.
— Які джерела будуть використані для фінансування компенсації?
— Закон передбачає максимально широкий перелік джерел компенсацій — безповоротна або поворотна міжнародна допомога, кошти бюджетів усіх рівнів, репарації тощо. Одним з основних джерел є спеціально створений для цього Фонд ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації. Наразі він уже наповнюється, насамперед завдяки арештованим російським активам. Фонд уже має перші кошти — 17 млрд грн від арешту з філії російського Сбербанку. Ці кошти планують спрямувати саме на житло. Також для наповнення Фонду розглядається варіант використання прибутку Національного банку країни.
Звісно, необхідно залучати більше коштів, зокрема міжнародних. Нам потрібно запевнити міжнародних партнерів у прозорості та ефективності всіх процесів. Переконана, що нам це вдасться, коли запрацює процес компенсації через електронний Реєстр.
—Які механізми передбачені для запобігання корупції у процесі роботи та в ухваленні рішень комісій, що розглядатимуть заявки від постраждалих громадян та визначатимуть розмір компенсацій?
— Насамперед усі процеси (від подачі заявки до використання компенсації) будуть відбуватися прозоро — фіксуватися в електронному Реєстрі пошкодженого та знищеного майна. Цей інструмент ретельно розроблювався, зокрема за допомогою міжнародних грантових коштів. РПЗМ уже запущено, і громади успішно наповнюють його. Наприклад, якщо говорити про черговість отримання компенсацій, посунутися вгору в черзі не можна, адже в Реєстрі зафіксований час подачі заявки.
Щодо визначення розміру компенсацій, то передбачено максимально зрозумілий спосіб розрахунку для об’єктивного та справедливого рішення. Для цього необхідні лише 2 цифри — кількість квадратних метрів знищеного житла та вартість одного метра. Вартість метра нерухомості розраховуватиметься згідно з методикою Кабміну і має бути максимально наближеною до ринкової вартості втраченого житла на момент до повномасштабного вторгнення.
Розмір компенсації визначається індивідуально для кожного власника житла, тож її буде легко перевірити або оскаржити. Рішення приймається комісією, яка може складатися з різних експертів — не менше 5 осіб. А затверджується не комісією, а керівництвом місцевої ради або адміністрації, що також зменшує корупційні ризики.
— На Вашу думку, які найбільші перешкоди можуть виникнути під час реалізації цього механізму компенсації? І як запобігти судовим позовам, що можуть виникнути у процесі компенсації?
— Звісно, будуть перешкоди, адже компенсації надаються в умовах воєнного стану та активних бойових дій на частині території України. Зокрема, ті деокуповані громади, що вже працюють із Реєстром пошкодженого та знищеного майна, зіштовхуються з проблемами замінувань. Адже йдеться про безпрецедентні в новітній історії масштаби замінованих територій та підступність ворога, який перед втечею розміщував вибухові пристрої у найбільш неочікуваних місцях.
Звісно, можуть бути громадяни, яких не влаштує обсяг компенсацій, спосіб відшкодування, їхнє місце в черзі на компенсацію всередині громади тощо. Можуть бути й позови, які розглядатимуть суди відповідно до чинного законодавства. Проте важливо розуміти, що компенсації згідно із Законом №7198 не є класичними компенсаціями з юридичної точки зору.
Зазвичай держава компенсує збитки, завдані її діями або бездіяльністю у минулому. У нашому випадку не йдеться про провину держави Україна у завданій шкоді, винуватцем є росія. І врешті, росія має заплатити відшкодування та репарації за здійснені злочини. Україна надає компенсації своїм громадянам, щоб вони могли задовольнити базові потреби у житлі вже сьогодні і не чекати роками рішень міжнародних судів тощо. Проте громадянин має право витребувати компенсацію від росії за іншою процедурою і не використовувати механізм, закладений у Законі №7198, адже це право кожного.