Найкращим свідченням якості продукції, мабуть, є той факт, що власник та працівники компанії-виробника застосовують її у власних будинках. Так, металочерепиця TM Maxima від компанії «Сталекс» успішно пройшла перевірку на даху будинку президента ГК «Сталекс» Олександра Кіктенка. Він надзвичайно задоволений покрівлею, а впевненості у її довговічності та зносостійкості додає високоякісна сировина перевіреного європейського постачальника. До її відбору керівництво компанії підходить дуже ретельно. У цьому наші журналісти переконалися особисто, відвідавши завод і поспілкувавшись з Олександром Володимировичем.
Олександре, як Вам взагалі вдалося з металотрейдера перерости в системного виробника профнастилу та металочерепиці?
У той час, коли ми займалися торгівлею металопрокатом на початку 2000-х років, ринок готових виробів зі сталі із покриттям демонстрував стале зростання, потреба у продукції постійно збільшувалася. Тому компанії, які мали власне виробництво, активно розвивалися. Це спонукало і нас до переформатування бізнесу. Свій перший станок із виробництва 18-го профілю ми придбали у 2008 році. Протягом останніх 10 років компанія «Сталекс» активно розвивалася: збільшила виробничу площу від 1 тис. кв. м до майже 10 тис. кв. м, виробничі потужності – до більш ніж 25 ліній, розширила штат працівників ‒ зі 130 до понад 300. Нещодавно на базі складів у регіонах ми відкрили ще три виробництва у Хмельницькому, Одесі, Кременчуці.
Відкриття нових виробництв – це оперативне реагування на потреби ринку?
Так, і ці потреби зростають. Ми маємо великий потенціал – за певних умов можемо вдвічі збільшити випуск продукції і в півтора рази прискорити технологічні процеси. Для цього необхідно створити новий виробничий комплекс європейського зразка.
Коли плануєте це зробити?
Для цього потрібні насамперед інвестиції. Ми постійно працюємо в цьому напрямі. Є закордонні інвестори, які зацікавлені у співпраці з нашою компанією. Водночас багатьох із них турбує ситуація у країні, вибори тощо.
Важливою для нашої компанії є співпраця з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР). За рахунок отриманого від ЄБРР гранту ми залучили зовнішніх консультантів для аналізу українського ринку виробів із фарбованого металу та визначення експортного потенціалу нашої компанії, а також розробки плану розвитку компанії на майбутнє.
Що це за бізнес-план?
Окрім іншого, план передбачає оптимізацію бізнесу, впровадження нових інструментів управління та звітності, впорядкування внутрішніх бізнес-процесів тощо. Зараз ми активно працюємо над реалізацією запланованого. Варто зауважити, що бачення залучених ЄБРР фахівців повністю збігається із нашими планами та завданнями. Ми зрозуміли, що рухаємося у правильному напрямку. Плануємо у 2020 році розпочати проект будівництва нового заводу.
У Вас амбітні плани на перспективу. А які задуми на поточний рік?
Плануємо відкрити цех із виробництва несучого профілю: 92-го, 75-го, 60-го. Також там будуть розміщені додаткові склади для зберігання сировини. Серед наших пріоритетних завдань, зокрема, подальше покращення сервісу для наших клієнтів.
Олександре, скажіть, а як «Сталексу» вдається конкурувати з іншими виробниками?
Ми зосереджені не на конкурентах, а на партнерах та споживачах. Головною умовою успішного розвитку будь-якої компанії є якість. А запорукою високоякісної продукції є відповідна сировина та якість виробництва. Ми дуже ретельно підходимо до відбору сировини. І мені приємно, що наші споживачі на це реагують. Компанії «Сталекс» довіряють не лише дилери та замовники, а й найбільші постачальники металу в Україні, які надають нам у користування свої сировинні ресурси.
Де закуповуєте сировину?
Сировину закуповуємо у Польщі, Румунії, Туреччині, Китаї та інших країнах. Одразу зауважу, що на китайську сировину припадає близько 60% українського ринку. Проте ми співпрацюємо з перевіреними компаніями з Піднебесної і закуповуємо лише якісну продукцію. Ми прагнемо пропонувати ринку якісний продукт у всіх цінових сегментах, у яких працюємо, – чи то преміальна продукція з німецького або шведського металу, чи то економ-сегмент із китайської сировини.
Як боретеся з недобросовісними конкурентами/товарами, які псують репутацію чесним виробникам?
Вважаю, що робити такі відповідальні конструкції, як, наприклад, дахи, неякісними, та ще й брати за це чималі гроші – це не просто недобросовісність, а мародертво.
Необхідно створити такі умови на ринку, аби недобросовісним виробникам не було ані можливості, ані економічної вигоди працювати таким чином.
Як це зробити?
Роботу із врегулювання ринку сталевого будівництва потрібно насамперед розпочати із законодавчої складової. Нині така робота вже ведеться. Фахівці Українського Центру Сталевого Будівництва, до складу якого входить і наша компанія, спільно з основними операторами ринку працюють над другою редакцією ДСТУ «Вироби металеві тонкостінні з захисним покриттям для будівництва». Цей стандарт встановлює конкретні вимоги щодо якості та маркування для таких матеріалів, як металочерепиця, профнастил, внутрішня стінова касета і фальцева покрівля.
Чи зможе цей стандарт захистити споживачів від неякісної продукції?
Це одна з основних цілей цього документа. Прийняття стандарту зобов’яже виробників маркувати свою продукцію, а на офіційному сайті ‒ інформувати споживачів про параметри вибору матеріалів за всіма критеріями. На продукцію покупець буде отримувати сертифікат якості, гарантію. Окрім того, за будь-яких сумнівів щодо якості сировини, що була використана під час виготовлення продукції, споживачі матимуть можливість у сертифікованій лабораторії перевірити її на вміст цинку, фарби, адгезію, механічну міцність, зносостійкість покриття тощо.
Такий підхід дасть можливість відсіяти недобросовісних виробників.
Яким чином реалізуєте свою продукцію?
Здебільшого через представництва та дилерські мережі. Ці канали збуту сьогодні дають найбільше покриття ринку, що дозволяє реалізовувати продукцію в усіх регіонах країни. При цьому ми орієнтуємося на довгострокову співпрацю. Офіційних представництв маємо близько 18 у таких містах, як Харків, Дніпро, Запоріжжя, Маріуполь, Одеса, Миколаїв, Черкаси, Умань, Кременчук, Полтава, Кривий Ріг, Хмельницький, Житомир та ін. Дилерська мережа налічує понад 350 сертифікованих партнерів. Для них ми проводимо навчальні семінари, виїзні зустрічі – так звані road-show, де розповідаємо про нові продукти компанії, програми для дилерів, наші конкурентні переваги тощо.
На яку продукцію робите головний акцент продажів?
Драйвером продажів «Сталекс» є металочерепиця. У цьому сегменті ми маємо конкурентні переваги – це 6 ліній із випуску металочерепиці різних геометрій, що дозволяє запропонувати споживачу максимально широкий асортимент продукції. Ми виготовляємо більше 1 млн м2 металочерепиці на рік, при цьому цей показник не є остаточним. У планах на майбутнє – подальше розширення асортименту в цьому сегменті, можливо, введення ще одного типу профілю, який є популярним у Європі.
А який тип металочерепиці має найбільший попит в Україні?
Смаки українських споживачів доволі різноманітні. Взагалі наші співвітчизники полюбляють металочерепицю з матовою поверхнею. Вона виглядає багато та солідно. Щодо кольору, існують певні регіональні вподобання. Ближче на південь популярний теракотовий або цегляний колір, на Закарпатті перевагу віддають коричневій металочерепиці, жителі центральної частини України найчастіше обирають продукцію коричневих і червоних відтінків. Часто-густо вибір кольору металочерепиці залежить від типу профілю.
Назвіть проект, яким Ви пишаєтесь найбільше. Це мій дім. У 2016 році я побудував будинок із дахом із металочерепиці шоколадного кольору TM Maxima, виготовленої із сировини німецького концерну Arcelor Mittal. Скажу відверто, я дуже задоволений своїм дахом. Тож можна сміливо сказати, що металочерепиця компанії «Сталекс» успішно пройшла перевірку. Мабуть, найкращим свідченням якості продукції є той факт, що власник та працівники компанії застосовують її на власних будинках.
Чи погоджуєтеся Ви з твердженням, що успіх будь-якої компанії залежить від команди?
Безумовно. Наш колектив ‒ це наш актив. За 10 років діяльності компанії «Сталекс» нам вдалося зберегти ядро команди. При цьому останніми роками ми суттєво посилилися завдяки новим висококваліфікованим працівникам ‒ це здебільшого керівні посади, менеджери тощо.
Звичайно, загальнонаціональна проблема відтоку фахівців робітничих професій за кордон позначається і на нашій компанії. Однак ми намагаємося створити гідні умови для роботи. Як кажуть, навчай людей так, щоб вони могли піти, але стався до них таким чином, щоб їм хотілося залишитись.
Яку ідею несе гасло Вашої компанії: «Робота в активі – життя в позитиві»?
Невід’ємною частиною нашої компанії є спорт – запорука позитиву та здоров’я. «Сталекс» входить до складу Футбольної асоціації будівельників України (ФАБУ), є одним зі спонсорів цієї професійної організації. Наша футбольна команда постійно бере участь у Кубку Будівельників України. У 2017-му ми виграли бронзу, а цьогоріч здобули срібло. Я сам займаюся спортом і заохочую до цього наших працівників: до соцпакета співробітників компанії входить оплата половини вартості річного абонемента в мережі спортклубів Sport Life.
Окрім спортивних ініціатив, «Сталекс» постійно підтримує студентський архітектурний конкурс Steel Freedom. Скажіть, будь ласка, якщо дивитись на «сталевий» ринок через призму архітектурних студентських проектів, то яке майбутнє у цього сегмента?
Архітектурний конкурс Steel Freedom – це окрема тема, яка мене надихає і викликає позитивні емоції. Ми із задоволенням підтримуємо цей конкурс, найцікавіші проекти відзначаємо подарунками та преміями. Мені подобається архітектурне бачення конкурсантів. Сталь, бетон, скло – це основа будівництва, а поєднання цих матеріалів дає можливість створити естетично привабливі та енергоефективні будинки, що є вимогою сьогодення. Студентські проекти вселяють віру у майбутнє.
Спілкувалися Галина Ромашко і Світлана Шах