У 2024 році попит на придбання автомобілів в кредит може зрости щонайменше на 15-20%.
Такий прогноз зробив Сергій Кіпоренко, керівник напрямку автокредитування ГЛОБУС БАНКУ.
За словами експерта, зниження облікової ставки до 15% позитивно вплинуло на розвиток банківських кредитних продуктів, відтак умови надання автокредитів суттєво пом’якшені: середні ставки скоротилися до 10% річних. Водночас на ринку значно посилилася роль спільних програм комерційних банків та автодилерів, які впровадили низку гнучких програм, які дають змогу громадянину отримати кредит залежно від його статків: на більш тривалий термін (до 7 років для нових авто та 10-12 років для вживаних авто), за мінімального першого внеску (від 10% вартості авто). При цьому важливою зміною для покупців-позичальників стали вигідні умови за програмами trade-in.
Фахівець розповів, що за підсумками 2023 року кількість придбаних автомобілів у кредит перевищила 90 тис. шт., що майже вдвічі вище показників 2022 року.
“Після суттєво зниження облікової ставки, що дало змогу банкам залучати більш “дешеві” ресурси, ставки за автокредитами залежно від терміну погашення, першого внеску та загальної вартості автомобіля знизилися в середньому на 2-3%. Саме тому з другої половини 2023 року, а особливо у четвертому кварталі, кількість придбаних автомобілів у кредит, порівняно з початком року зросла майже на 30%. І подальше зростання обсягів автокредитування багато в чому залежатиме від економічної ситуації в країні, що віддзеркалиться передусім в можливостях банків залучати фінанси для розвитку кредитних продуктів”, - зазначив Сергій Кіпоренко.
Експерт повідомив, що загальна структура попиту протягом 2023 року не зазнала особливих змін. Так близько 25% всіх автокредитів було видано на електрокари та гібридні авто вартістю 30-45 тис. $, понад 20% автокредитів припадає на преміум авто за ціною від 80 тис. $, близько 15% кредитів було видано на придбання автівок за ціною 18-20 тис. $.
“У 2024 році співвідношення кількості придбаних в кредит нових автомобілів може дещо змінитися: завдяки виходу на ринок нових гравців, збільшенню кількості кредитних пропозицій з більш лояльними та гнучкими кредитними умовами, які дають змогу більшій кількості громадян стати власниками нових авто, частка автомобілів за ціною 18-20 тис. $ може зрости до 20-25%. Водночас завдяки великій кількості дилерів-продавців електромобілів очікується збільшення попиту саме на електрокари. Наразі в Україні вибір таких авто доволі широкий, переважну більшість якого складають нові автомобілі, імпортовані з Китаю”, - прогнозує експерт.
На думку банкіра, у 2024 році найбільш затребуваними будуть ті автобренди, які враховують кілька важливих для позичальника аспектів:
1. Гнучкість, варіативність умов придбання (наприклад, спільні програми банків та автодилерів) у співвідношенні із загальною вартістю автомобіля;
2. Широкий модельний ряд під різні фінансові можливості;
3. Наявність розгалуженої мережі сертифікованого автосервісу;
4. Якісні характеристики автомобіля зіставні з його ціною;
5. Можливість через 3-5 років продати автомобіль зі збереженням до 40-50% його початкової вартості.
“Слід також додати важливу деталь: все більше покупців зорієнтовані на придбання як повністю електричних машин, так і гібридів. І тому популярність того чи іншого бренду залежатиме ще й від його “потрапляння” в потреби покупця та прийнятної ціни”, - підкреслив він.
Фахівець вважає, що попри жорсткі воєнні умови економіка Україна динамічно розвиватиметься, що безумовно позначиться й на сегменті автокредитування.
“З певною обережністю можна розраховувати на те, що у 2024 році умови придбання автомобілів стануть ще більш лояльними для позичальника, відповідно може зрости кількість придбаних авто в кредит”, - підсумував Сергій Кіпоренко.