Експеримент із відновлення та будівництва доріг в Україні виявився скоріш непрозорою для будь-яких перевірок схемою, аніж реформою за європейським зразком.
Таку думку висловила на "Економічна правда" Алла Басалаєва, голова Державної аудиторської служби, пише РrofВuild.
Деталі показників вартості будівництва та ремонту доріг мають бути відкритими для громадськості. Щоб вдосконалити та зробити прозорою цю систему, за ініціативи ДАСУ наприкінці 2023 року у Державному агентстві відновлення та розвитку інфраструктури було створено відповідну робочу групу.
«Позиція Державної аудиторської служби незмінна: укрупнені показники вартості мають бути розшифрованими та відкритими для громадськості. А також контролюючим органам мають надаватися всі документи, які підтверджують виконання робіт, розрахованих на підставі УПВ», – зазначила Алла Басалаєва.
За даними Агентства, за 2023 рік понад 80 млрд грн ним було витрачено на бюджетні програми з будівництва та відновлення доріг, споруд та інфраструктури. Зокрема, 28 млрд грн скеровані на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення.
Голова Держаудитслужби відзначила, що після реформи дорожнього будівництва, проведеної у 2022 році, дороги будуються швидше. Але проконтролювати якість робіт стало важче.
Це пов’язано з укрупненням показників вартості (УПВ), які об’єднують кілька видів робіт без розшифровки, якими технікою, матеріалами та трудовими ресурсами вони виконуються. Всі ці деталі віднесені до комерційної таємниці. І це дозволяє замовникам і підрядникам не надавати підтверджуючих документів щодо технологій будівництва.
«Сьогодні будівельні роботи намагаються вести швидко, але вони – з «багатьма невідомими»… Комерційна таємниця закриває аудиторам доступ до перевірки будь-яких документів. Адже у нормативних положеннях, на базі яких почали застосовуватися УПВ, міститься формулювання: «будь-які підтверджуючі документи та розрахунки не надаються», – відзначає Алла Басалаєва.
Водночас норму прибутку у будівництві прив’язали до вартості будматеріалів. І на думку ДАСУ, підрядник може завищувати ціну на них, закладаючи собі більший прибуток.
При цьому база даних цін на дорожні роботи, яку підтримує державна наукова установа, ґрунтується на комерційних пропозиціях, які неможливо перевірити та проаналізувати. І через це також можливе завищення цін з боку будівельних компаній.
ДАСУ прийшла до таких висновків, провівши аудит «Укравтодору» та ревізію регіональних підрозділів Агентства минулого року.
Нагадаємо: реформу галузі в 2022 році започаткувало Міністерство інфраструктури, продовжило Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури разом з Державним агентством відновлення та розвитку інфраструктури України.