Наші контакти: +38 044 361 92 79 | +38 067 912 89 29

Фасадні системи та суміжні ринки: тенденції та перспективи

DSC00031 1Сьогодні забудовник має багатий вибір можливих фасадних рішень. Але найбільш популярними є фасади з опорядженням штукатуркою та установка навісної конструкції. При цьому в кожної із згаданих технологій є свої переваги й недоліки, що впливає на сфери використання та кінцеву вартість. Більш детально про ситуацію на українському ринку фасадів розповіли його гравці у форматі заочного круглого столу.

 

Ринкова ситуація


Вибір рішення стосовно облаштування фасаду залежить від конкретної ситуації. Однак існує умовний поділ сфер застосування «мокрого» та навісного вентильованого фасадів. Як правило, в житловій нерухомості домінує такий вид опорядження, як оштукатурені фасади, тоді як у комерційній — вентильовані фасади та сендвіч-панелі. У 2020 році обсяг ринку фасадів в Україні, за оцінками директора компанії RAUTA a ozeychukАндрія Озейчука, становив 3,9 млн м2, з яких житловий сегмент спожив 2,0 млн м2, а комерційний — 1,9 млн м . При цьому найбільшими споживачами фасадної продукції в комерційному секторі стали торговельні будівлі (645 тис. м2), промислова та складська нерухомість (543 тис. м2) і сільськогосподарський сектор (287 тис. м2).

 «Якщо розглядати комерційне будівництво, найкращим рішенням з погляду енергоефективності є сендвіч-панелі, які дають змогу отримати високі показники герметичності та теплозбереження. Водночас вентильовані фасади дозволяють надати будівлі виразності та привабливості. 

Стосовно основних тенденцій, то сьогодні дедалі більше девелоперів на ринку комерційної нерухомості починають замислюватися над питанням енергоефективності будівель ще на етапі розробки концепції. Якщо раніше більшість будівельних матеріалів обирали за принципом низької ціни, то тепер інвестори, які будують для себе і добре орієнтуються в асортименті представлених на ринку матеріалів, обирають продукцію з найкращими характеристиками, а в цьому сегменті асортимент брендів обмежений.


Ще однією тенденцією, особливо в сегментах торговельної та офісної нерухомості, є бажання інвесторів створювати виразні фасади, що виділяють будівлю та надають їй привабливості. Сьогодні замовники все частіше використовують унікальні фасадні рішення, облицювання зі сталі «Кортен» та перфоровані фасади з підсвічуванням. 

Одним із яскравих прикладів використання сталі «Кортен» є реконструкція вулиці Короленка в Дніпрі, для якої RAUTA поставила атмосферостійку сталь різної товщини.

Без сумніву, свої корективи у розвиток ринку внесла і пандемія, яку нині переживає весь світ. Коронакриза та проблеми у системних гравців ринку, таких як «Укрбуд», «Аркада» та інші, негативно вплинули на продажі в житловому сегменті, які у 2020 році знизилися на 10% порівняно з 2019 роком. Водночас ринок комерційної нерухомості 2020 року залишився на рівні 2019 року, оскільки більшість системних гравців, які дивляться стратегічно на розвиток бізнесу в Україні, продовжили інвестувати в будівництво нових об’єктів.


Щодо цінових коливань, які відбуваються в зазначеному сегменті ринку, то імпортна продукція, ціна якої залежить від курсу євро за минулий рік, у середньому підвищилася в гривнях на 25%, тоді як продукція українського виробництва зросла в ціні приблизно на 5–10%.Днепр ул Короленка 1


Аналізуючи будь-який ринок, неможливо оминути проблеми, які на ньому існують. Зокрема, на ринку фасадів уже багато років наявна проблема, коли замовники, обираючи найнижчу ціну матеріалів, у подальшому зіштовхуються з багатьма труднощами під час експлуатації будівлі.
Іноді навіть доходить до повної заміни фасадних конструкцій із низькоякісних матеріалів на більш якісні вироби. Однак варто зазначити, що досвідчені замовники, які вже мають досвід роботи з низькоякісною продукцією, на перше місце під час вибору фасадних рішень ставлять експлуатаційні характеристики, а не ціну.


Також повна імплементація в Україні 305 регламенту має позитивно вплинути на саморегулювання ринку фасадних матеріалів, коли виробники зможуть гарантувати якість продукції, а споживачі отримають можливість порівнювати продукцію різних виробників за співставними характеристиками.
Ми очікуємо на подальше зростання попиту на високоякісні енергоефективні фасадні рішення, оскільки питання енергозбереження з кожним роком для українських забудовників стає все актуальнішим. Гравці, у свою чергу, мають своєчасно реагувати на зміни, що відбуваються навколо. Так, під час кризи, коли багато компаній скорочують бюджети, ми побачили можливості для розвитку RAUTA, тому в 2020 році значно збільшили бюджет на
маркетинг. Минулого року ми суттєво посилили зовнішнє просування (SEO), роботу із соціальними мережами (SMM), запустили нові маркетингові активності, такі як Direct-маркетинг, і підтримку професійних заходів. Для постійних клієнтів ми впровадили індивідуальні графіки фінансування, які допомагають реалізовувати проєкти з мінімальним фінансовим навантаженням для замовників», — зауважив Андрій Озейчук.

Оцінка ринку через призму попиту на складові технологій


Як згадувалося раніше, вагомим конкурентом вентильованих фасадів є оштукатурені фасади. При виконанні тих самих функцій, що і вентильований, «мокрий фасад» набагато дешевший, але тут теж є свої нюанси, від дотримання яких залежать його довговічність та функціонал.
Робота передбачає дотримання чіткого порядку черговості в нанесенні шарів та використання тільки якісних складових.

Ірина ДоляСам сегмент «мокрих» фасадів теж має особливості попиту. Так, за словами директора заводу Latymer Ірини Долі, виходячи з аналітики обсягів збуту продукції, виготовленої заводом Latymer, основними замовниками якісних систем утеплення фасадів виступають великі українські забудовники, для яких важливо дотримуватися норм і стандартів у будівництві. Для таких компаній важливо мати сертифікати якості та лабораторні підтвердження заявлених технічних показників. 

Якщо раніше забудовники використовували переважно дешевий імпортний продукт і готові були в очікуванні цього продукту «заморозити» свої кошти на 2-3 місяці, то зараз основними тенденціями є використання якісного сертифікованого продукту, що відповідає ДБН, ДСТУ (а часом і вимогам європейських стандартів якості), та швидка доставка. 

Цінові коливання для найбільш популярної фасадної сітки різних торгових марок на ринку України щільністю 160 г/м2: для склосітки середньої якості — 16-18 грн/м2, склосіток високої якості — 20-30 грн/м2. Склосітка, дешевша за 15 грн/м2 у роздрібній торгівлі, дуже часто може мати таку ціну через використання в її виробництві неякісної чи несертифікованої сировини. Тут уже споживач сам обирає, що для нього більш важливо — висока якість та міцність фасаду чи низька собівартість. 

У перспективах розвитку ринку скловолоконних сіток, як і практично будь-яких будівельних матеріалів, спостерігається тенденція до зміщення фокусу споживачів у бік використання якісного та сертифікованого продукту. Україна поступово інтегрує європейські стандарти якості. Кожна компанія, що націлена на довгострокову роботу, уже зараз впроваджує у себе ці стандарти під час виробництва будматеріалів та будівництва об’єктів. Хто не буде готовий — після остаточного затвердження цих стандартів в Україні ризикує втратити свою частку ринку. 

Щоб упевнено почуватися на ринку, на нашу думку, потрібно, щоб була довіра до продукції та довіра до компанії.

 

Керівник напряму технічного навчання «Сен-Гобен Будівельна Продукція Україна» Владислав Чушкін:Владислав Чушкін

— Ринок фасадних систем утеплення доволі різноманітний, але беззаперечними лідерами є системи утеплення скріпленого типу («мокрі» фасади)
та вентильовані фасадні системи утеплення.

Основними замовниками таких систем є компанії-забудовники, що займаються новим житловим та громадським будівництвом, а також компанії, які виконують роботи з термомодернізації існуючих будівель. Системи утеплення скріпленого типу є найпоширенішими, оскільки вони більш економічно доцільні в середньому ціновому сегменті, зважаючи на зростання коефіцієнта скління сучасних будівель, мають швидкий та зручний монтаж, відповідають вимогам щодо термоізоляції будівель, є безпечними для здоров’я людини та навколишнього середовища. 

Основними гравцями сегмента, в якому ми представлені, є компанії, що мають у своєму портфелі комплексне рішення або окремі складові для фасадної системи утеплення. Переважна більшість таких компаній-системотримачів пропонують щось одне, — або суміші, або утеплювач, а комплексні рішення надає обмежена кількість.

 В останні роки добре помітна тенденція щодо енергоефективності, зокрема йдеться про збільшення товщини теплоізоляції: від 50 мм кілька років тому до 150-200 мм фасадного утеплювача, що перевищує нормативні вимоги. Це більше не формальність, а зважена необхідність. Зростання цін на енергоносії змушує думати і рахувати, а зменшувати рахунки на опалення — це життєва необхідність. А ще добре утеплений будинок — це комфорт, це тепло взимку і прохолода влітку. 

Пандемія та карантинні заходи вкрай негативно вдарили по всіх сферах нашого життя та бізнесу. Saint-Gobain в Україні та у світі доволі швидко відреагувала на зміни та вжила необхідних антикризових заходів. Таким чином, у 2020 році під час пандемії ми не просто зміцнили свої позиції, а й зросли, відкриваючи нові виробництва та пропонуючи нові рішення для наших клієнтів. Зокрема, в Україні наші продажі не зменшилися, а навпаки, збільшилися порівняно з 2019 роком.
В умовах пандемії ми максимально перейшли в онлайн. Усі заходи, зустрічі, комунікації з клієнтами були перенесені в онлайн-простір. Більшість нашої команди працювала в режимі home-office, і, як виявилося, результативність навіть зросла. 

Ми зрозуміли, що найкращий час для навчання — це час коли всі вдома. Тому абсолютно всі практичні семінари були переформатовані у стріми та вебінари. Також ми запрошуємо на свої навчальні заходи всіх, незалежно від того, продуктами якого бренду вони користуються. 

Щодо перспектив, то вже кілька років поспіль Україна стикається з підвищенням цін на енергоносії. Це суттєво позначається на проблемі колосальних тепловтрат будівель старого фонду, що мотивує до термомодернізації, де система утеплення є одним із важливим компонентів. Тому маємо великі перспективи та фронт робіт із приведення до існуючих норм теплоізоляції будівель старого фонду. Також ринок житлового будівництва невпинно зростає у великих обласних центрах. Зокрема, це особливо помітно в Києві та області й у Львові. Це також чудовий індикатор для розвитку виробників фасадних систем утеплення. 

Отже, безперечно, ринок буде зростати. За нашими дослідженнями, у 2019 році відбулося збільшення частки систем утеплення «мокрого» типу порівняно з вентильованими фасадами. 2020 рік став для ринку роком очікування. У 2021-му ситуація з пандемією перейшла в стадію сталої.

У сегменті систем утеплення нові свіжі рішення з опорядження фінішного шару стануть трендом сезону. Замовники стають дедалі більш вибагливими до якості продукції та інноваційних матеріалів.
На жаль, відсутність досвідчених кадрів у будівельній сфері наразі є найбільшою проблемою. Більшість працівників, які виконують монтажні роботи, не мають профільної освіти. Оскільки на державному рівні не визначено таку спеціальність, як «майстер із монтажу фасадних систем утеплення», дуже сильно страждає якість виконаних робіт. Нині ведуться роботи в рамках проєкту «Реформи у сфері енергоефективності в Україні», де порушено проблематику відсутності профільного навчання та професійних кваліфікацій для майстрів, які виконують фасадні роботи.

 

Боровик МВиконавчий директор Асоціації «Виробники пінопласту» України Микола Боровик:
— На сьогодні найбільш популярними залишаються системи утеплення з «мокрими» фасадами із застосуванням фасадних штукатурок і клейових
сумішей. Однак спостерігається інтерес і до вентильованих фасадних систем. Як свідчить досвід, вони мають охайний вигляд, дають змогу швидко
монтувати їх на фасаді будівлі, але не є енергоефективними та залишаються надто високовартісними порівняно з використанням облаштування із
залученням EPS. Основний замовник на сьогодні — нові будівництва, приватний сектор та об’єкти, на яких проводять модернізацію.

Оскільки наша асоціація об’єднує виробників полістиролу, пінополістиролу (пінопласту) та товарів із нього, можемо оцінити ринок фасадів з погляду використання при облаштуванні пінополістиролу. Так, основна перевага його застосування — простота монтажу, вартість фасадної системи (вона найдешевша) і висока енергоефективність у разі правильного підбору матеріалів. 

Ситуація з пандемією на сегмент EPS вплинула не значним чином. Навіть спостерігався приріст споживання в четвертому кварталі і в січні 2021 року. На нашу думку, це пов’язано із суттєвим підвищення цін на енергоносії.


Сьогодні реєструють збільшення попиту на EPS підвищеної щільності EPS80, 90, 100 тощо. Це свідчить про те, що люди усвідомили: якість має значення! Ефективність витрачених коштів зростає в рази в перерахунку на майбутні витрати на енергоносії в експлуатації. Плюс — якість самих фасадних систем та краща естетика.
При цьому основна проблематика, окрім дефіциту сировини, — недоліки в нормативній документації, що регламентує застосування EPS в Україні. Неможливо використовувати пінополістирол на фасадах дошкільних закладів, шкіл, лікарень і будівель соціальної сфери. Також обмежили використання EPS на фасадах висотних будівель. Раніше ситуація була іншою. Останні чотири роки дали «зелений лях» мінеральній ваті, яка теж має право на існування. Але практика фактичного застосування в Європі свідчить про те, що до 83-88% EPS використовують як утеплювач і
лише 10-12 % — це мінеральна вата. Варто прислухатися до цього досвіду, і ми віримо, що робота, яку ми ведемо, дасть свої результати. Люди почнуть реально оцінювати можливості застосування того чи іншого матеріалу. 

Щодо перспектив, найбільш очікувані — розширення асортименту продукції, вихід на ринок «сірого» графітонаповненого EPS, який має кращий показник теплопровідності, ніж класичний білий EPS. На це потрібен певний час, щоб замовник усвідомив переваги і зрозумів, чому має переплатити незначну різницю за такий матеріал. 

Для нас питання популяризації EPS лишається актуальним. Потрібно, на жаль, продовжувати руйнувати міфи про екологічну небезпеку використання EPS, його начебто горючість (хоча це стосується тільки XPS) та недовговічність. Наші деякі учасники-виробники вже отримали сертифікати (або перебувають на завершальній стадії випробувань) на довговічність на 100 років!

Але в цілому обсяги споживання, як показують розрахунки, будуть зростати. Така тенденція буде трендом найближчих 2-3 років. Про це свідчить досвід сусідньої Польщі. Замовника традиційно можна зацікавити ціною. Але на передній план також виходить рівень якості товару
та його відповідність заявленим характеристиками, щоб уникнути недоброякісної продукції та обману споживача. 

Суміжні ринки як показник загальної ситуації в галузі 

Як відомо, жоден ринок не може розвиватись окремо від інших. Завжди кризові моменти в одному сегменті напряму впливають на інші. І навпаки — з активним ростом споживання певного матеріалу йде «відлуння» на інших: чи то у вигляді коливання вартості, чи наповненості ринку тощо. 

Як приклад — ситуація на ринку металевої покрівлі, яку прокоментував керівник відділу об’єктних продаж компанії «ВК Індастрі» Володимир Мельник:Мельник зліва 1

— Головна подія минулого і частково поточного року, яка мала вплив на ринок, якщо аналізувати ринок металевої покрівлі, — карантин, пов’язаний з пандемією коронавірусу. У 2020 році це призвело до запізнілого початку сезону продажів. Тільки вже ближче до середини року гравці ринку більш-менш зорієнтувалися і змогли налаштувати продажі свого товару. Тобто відкладений попит, який утворився на початку року й навесні, компенсувався в середині року та ближче до осені. 

Тому ринок не просів у кількісному сегменті, в продажах тощо. А ось наприкінці року з’явилася тенденція до підвищення вартості сталі на всіх етапах виробництва. Це призвело до того, що з початку зими (і, на жаль, ще якийсь час це буде продовжуватися) навіть ті гравці покрівельного ринку, хто зробив попереднє замовлення на заводах металургійної сировини, взяли паузу. Зліт цін на сировину змусив підвищити вартість готових виробів, і це, звісно, знизило попит. Причиною подорожчання сталі стало зменшення випуску сталі в Китаї. Це, у свою чергу, призвело до дефіциту і «накрутило» ціни. 

Альтернативні матеріали подорожчали не так істотно, тому вони були і є більш популярними. У найближчому майбутньому і, мабуть, десь до середини року сталь ще перебуватиме на паузі, тому їй на п’яти наступатимуть кераміка та бітумна черепиця. Завдяки своїй вартості вони для будівельників більш привабливі. На друге півріччя слід очікувати пожвавлення на ринку металу, бо знову назріє відкладений попит. Будівельний ринок морально вже звикне до цін, а сталь, як не крути, нереально витіснити або повною мірою замінити.


Щодо продажів дещо в більш вигідному становищі опинилися компанії, які відстежили світові тенденції, спрогнозували здорожчання і закупили сировини наприкінці минулого року. Але виграли вони зовсім трохи, бо на все ж життя не напасешся. 

Тим, хто не закупив сировини заздалегідь, нічого іншого не лишилося, крім перечекати цей період і спромогтися не збанкрутувати. Якісь маркетингові інструменти в цьому випадку на ринку сталі не змогли б покращити ситуацію.

Що стосується продукції, яка користувалася попитом у вітчизняного замовника в минулому році, то це бюджетний сегмент. Майже ніхто не виходив на преміум або luxury. Попит спостерігався на сталь з Азії з тонкого металу, яка коштувала дешевше, ніж «дешева» по ринку.

Звісно, за таких умов мало хто цікавився гарантією, а точніше, міг надати гарантію. Не номінальну, а фактичну. У звичайний докарантинний час, коли факторів ризику не було, покупці дивилися на гарантію, відповідність європейським нормам. Хоча й треба зазначити, що в сегменті
сталі гарантію дають на 20-30 % продукції, решта — азійська і китайська сталь, на які гарантію ніхто не дає.

Якщо аналізувати, хто зараз є головним споживачем покрівельних матеріалів, це, мабуть, залишилося незмінним. Частина ринку — це приватний сектор та житлове будівництво, а частина — бюджетні замовлення з оборонпрому та залізничного напряму. В минулому році спочатку був більший потік фінансів у перший сегмент, потім — в інший. 

Загалом покрівельний бізнес доволі сталий. Нічого особливо нового не відбувається. Останнє, що можна пригадати, — це поява сайтів, де проводяться тендери. Вони почали прописувати умови згідно з EN або з нашими нормами. Це стимулювало нас як виробників виготовляти продукцію більш високої якості. Втім, у житловому будівництві тенденції пов’язані здебільшого з гаманцем споживача. 

Серед основних бар’єрів, що стримують розвиток ринку, я б назвав технологічний, тобто дефіцит якісної гарантійної сировини місцевого виробництва. Основна маса імпортується, а якщо прибрати Китай, який у цьому році може суттєво знизити, а потім і зовсім припинити імпорт, то попит значно збільшується. 

В Україні є два підприємства, які виробляють метал, і ще один відкривається. Але вони не здатні забезпечити попит, який є на ринку. Тож якщо піде Китай, виник не сильний дефіцит, і строки під замовлення зростуть ще більшими, ніж останнім часом (майже удвічі — через дефіцит, який спостерігається вже зараз, та масові розміщення замовлень на підприємствах).
Усі металургійні комбінати завантажили замовленнями до того, що чекати сировини треба не 4 тижні, а 6 у найкращому разі. Раніше ж 6 тижнів потрібно було очікувати, якщо робилося замовлення індивідуального кольору тощо. Таке тепер можна забрати за 10-12 тижнів.
Тож можу підсумувати, що зараз активні тільки ті, хто завершує будівництво. Вони мають шанс почати заробляти на будівництві. Нові ж проєкти поки що на паузі, про кінець якої говорити зарано. Що б могло зрушити ситуацію і покращити роботу ринку? Це стабільність економіки.

 

Марина 2Директор ТОВ «Арфен Україна» Марина Мацко

— Під час пандемії продаж будівельних матеріалів зазнав змін, як і все наше життя. На початку, під час
жорсткого карантину, найбільш поширеними були товари для приватного будівництва, ремонтних робіт,
які люди могли робити самі, перебуваючи вдома. 

У нас активувалася лінійка гідроізоляційних матеріалів. У цей період ми уклали контракт із новим турецьким постачальником TM TECNO. Влітку, коли почався сезон будівництва, ситуація на ринку стабілізувалася, чому дуже зраділи і ми, і будівельники. Нові опори для терас TM Karoap протягом усього літа й осені розліталися по замовниках. Асортимент матеріалів для монолітного будівництва, фібра та системи деформаційних профілів для підлог мали попит аж до зимових морозів.

Завдяки широкому асортименту продукції група компаній «Санпол» активно працювала весь рік, незважаючи
на перешкоди пандемії. Наші матеріали постачалися і в лікарні — це захист для стін та кутів, і на реконструкцію
мостів, системи для деформаційних швів і, звісно, на будівельні майданчики всієї країни. Тому можу сказати, що
Sanpol знайшов у пандемії свій «+»: ми уклали нові контракти, вивели на ринок нові продукти і знайшли нові
ринки збуту.

Зараз ми активно знімаємо нові відео з відповідями на запитання щодо нашої продукції, на які дуже чекали наші клієнти, активізували сторінки групи компанії «Санпол» у соцмережах (Facebook та Instagram). Наш YouTube-канал набирає аудиторію щодня. Дуже сподіваюся, що у 2021 році будівельний ринок відновить свою роботу в повному обсязі, і ми з радістю зможемо зустрічатися зі своїми партнерами та дорогими клієнтами не тільки онлайн. А досвід інтернет-продажів, який «подарувала» нам пандемія, допоможе примножити обсяг продажів матеріалів. 

 

Нові виклики для ринків збуту 

 

Нові умови, що виникли у 2020 році, стали викликом не тільки для виробників будматеріалів, а й для компаній, які займаються їх реалізацією. За оцінками комерційного директора ТОВ «Кострижівський Комбінат Будівельних Матеріалів» Сергія Михайловського,Міхайловскій спад продажів будматеріалів у минулому році становив понад 30%. Основним стримувальним фактором були карантинні обмеження, зокрема закриття магазинів роздрібної торгівлі, призупинення перевезень міським транспортом тощо. Це призвело до призупинення робіт на частині будівельних майданчиків та економічного спаду, що обтяжило можливість розрахунків із контрагентами.

Також на ринку існують проблеми і на рівні підприємства. Насамперед вони пов’язані з особливостями підрядної діяльності будівельних організацій. Загалом будівництво об’єктів і виконання ремонтно-будівельних робіт веде генеральний підрядник або кілька субпідрядних по-різному підпорядкованих підприємств. Це ускладнює управління фінансовими ресурсами, організацією виробництва і праці. Економічною складовою є те, що у зв’язку з нестійкою економічною ситуацією у країні вартість будівельних матеріалів, робочої сили постійно коливається, що потребує від забудовника здійснювати постійний контроль цін. Як наслідок, він не може укласти контракт із підрядною організацією на кілька років, адже за таких умов просто неможливо здійснювати середнє- та довготривале планування. Для збереження вартості готового будівництва забудовники вимушені шукати більш дешеві матеріали, а це впливає на якість.


Стосовно нинішньої ситуації, то початок року дає надію на пожвавлення продажу будівельних матеріалів. Але нам ще потрібно кілька років для відновлення обсягів минулих років. І тут усе залежить не тільки від спроможності виробників та торгових організацій, а насамперед
від економічної ситуації загалом у країні. 

1 1Пандемія змусила дивитись більш широко на канали збуту. Компанії частково перейшли на онлайн-пропозиції. Для нас інструментом у просуванні були Facebook, Instagram, групи в Тelegram тощо. Наша компанія більш тісно почала працювати з будівельними компаніями без посередників. Також посилюємо географію поставок на схід країни. Крім традиційних для нашої компанії матеріалів (гіпсокартон, ПГП, цегла, гіпсові суміші, утеплювачі), плануємо розширення асортименту в бік полімерних шпаклівок та штукатурок. Розглядаємо й інші можливості.

Список Статей