На будівельну галузь пандемія коронавірусу вплинула і негативно, і позитивно. Якщо говорити про закордонну нерухомість, то ситуація з ринком досить цікава. Наприклад, Туреччина, де ми найбільше продаємо, можна сказати, була і залишається відкритою. Тобто ще з минулого літа туди полетіли туристи з України, пізніше з Росії і т.д. Це спонукало до розгляду варіантів саме курортної нерухомості. Тому в нас суттєво зросла частка клієнтів, які шукають житло для себе: стало більше тих, хто переїжджає або ж купує для відпочинку. Спостерігаються спад активності інвесторів і здача в оренду. Відрізняється ситуація в Іспанії та Італії, які були практично закриті.
Тут попит на продаж знизився у кілька разів. Проте клієнти з цих країн перекинулися на Туреччину і Чорногорію.
Отже, особливих проблем на ринку немає, значно змістився територіальний попит. Найяскравішим прикладом є Іспанія — тут купують тільки жителі Євросоюзу. У тій же Туреччині сьогодні не вистачає забудов для продажу: дуже багато зводиться нових, бо купівля перевищує наявність готових об’єктів. Тому цього року будується більше, ніж минулого і позаминулого. Готується багато нових проєктів.
Таким чином, зростання продажів спостерігається у найбільш відкритих країнах, зокрема в Туреччині (за перші п’ять місяців поточного року ми продали більше, ніж за весь минулий рік). В Іспанії, навпаки, продажі в кілька разів впали, тобто були одиничними. Водночас у Болгарії є більш привабливі угоди, ніж в Іспанії. Емірати теж у виграші — тут певний бум на нерухомість, купується багато. Тобто насамперед відкриті країни зірвали куш і отримали значну частку ринку.
Хочу наголосити на тому, що люди стали купувати об’єкти збільшеного метражу. Якщо раніше угоди укладали на однокімнатні і, рідше, двокімнатні квартири, то зараз зросли замовлення на «три плюс один», «чотири плюс один». Тобто нині у нас, напевно, третя частина продажів — це велика квадратура: від трьох до п’яти кімнат. Раніше таких було до 10%. Також зріс попит на вілли.
Сьогодні найкраще бізнес розвивається на зарубіжній нерухомості як у ціні, так і в попиті. Добре взаємодіють партнерські мережі. Використовуємо абсолютно ті самі види реклами, додали онлайн-марафони, активно проводимо вебінари, починаємо поступово відновлювати семінари.
Працює реклама в Instagram, Facebook, YouTube, Google та ін. Навіть маркетинговий бюджет ми істотно збільшили порівняно з тим, що був до пандемії коронавірусу.
Отже, можливості розвитку на ринку нерухомості є, і вони оптимістичні. Провідною тенденцією буде купівля і продаж за кордоном. Згодом повернеться інтерес до таких локацій, як Лазуровий берег Франції тощо. Попит на придбання нерухомості триватиме. Клієнти продовжують купувати в різних країнах, та дуже хороші перспективи у подальшому бачу для курортної нерухомості – вона буде в ціні. Маю тільки оптимістичні прогнози щодо цього.
В'ячеслав Фоменко,
керуючий партнер Hayat Estate