Сьогодні будівельна галузь вкрай потребує молодих, талановитих та освічених фахівців, які мають чудову теоретичну та практичну підготовку, а також ознайомлені з передовими технологіями та інноваціями. Відповідно, поєднання теорії та практики під час отримання освіти має бути одним з пріоритетних напрямків діяльності кожного навчального закладу, який хоче бути затребуваним та конкурентним.
Київський національний університет будівництва і архітектури — є провідною науково-дослідною установою України з розробки та впровадження новітніх технологій та матеріалів у сучасному будівництві. Також, розуміючи потреби компаній в готових спеціалістах з напрацьованими практичними навичками КНУБА активно впроваджує дуальну освіту.
Здобуття освіти — це вагомий та важливий період у житті кожної людини. Але ще більш важливо, щоб після закінчення навчального закладу випускники вже були готовими спеціалістами з напрацьованими практичними навичками. Ініціатива, яка може вивести навчання майбутніх спеціалістів на суттєво інший рівень — дуальна освіта, особливістю якої є акцент на практичне відпрацювання.
Не дивлячись на те, що в Україні цей напрям тільки розвивається — в КНУБА вірять в його перспективність. Адже, з одного боку дуальна освіта покликана налагодити ефективну співпрацю навчальних закладів з ринком праці, з іншого — підготувати студентів до швидкої адаптації на ньому.
За словами Петра Кулікова, ректора Київського національного університету будівництва і архітектури, на сьогоднішній день в університеті відпрацьовуються різні форми навчання, але в нинішніх складних умовах більше підходить дуальна освіта.
«Найкращий спосіб чогось навчитися — поєднувати навчання з іншими типами діяльності. Теоретичні знання, не підкріплені практикою, швидко забуваються. Тому наші студенти, які отримали теоретичну основу, об’єднуються в так звані «будівельні загони» і продовжують освоювати свою спеціальність безпосередньо на будмайданчиках або підприємствах. Це дає можливість будівельним компаніям та виробникам будматеріалів встановлювати тісний зв'язок зі своїми потенційними працівниками — студентами та випускниками спеціалізованих вишів. Натомість студенти отримують первісний базис, стимулюється інтерес до діяльності підприємства і прагнення працевлаштуватися туди, де все знайоме.
Не менш ефективним способом поєднання теоретичної підготовки з практикою, що дає результати, — це створення на базі КНУБА своєрідного міні-виробництва із застосуванням 3D друку. На сьогодні ми можемо виготовляти різні форми та збирати певні конструкції. Поки що це малі форми, наприклад паркани, але на майбутнє плануємо розвивати цей напрямок навчання. Думаю, що в найближчий час ми досягнемо успіху і зможемо підготувати гарних спеціалістів з необхідним багажем знань та практичних навичок. Адже країна, як ніколи, сьогодні потребує кваліфікованих фахівців. Відбудова та подальший сталий розвиток України після перемоги мають здійснюватися на принципах інноваційності, енергоефективності та європейських стандартах.
КНУБА йде шляхом інтеграції традиційних технологій навчання з електронними та іншими сучасними формами, запроваджує європейські підходи до підготовки нової генерації Будівельників з великої літери. Розроблені та успішно діють спільні наукові та навчальні програми з університетами Польщі, Австрії, Німеччини, Швеції, Іспанії, Латвії, Болгарії, Вірменії, Китаю та багатьох інших країн. Так, переваги навчання у КНУБА відчутні: сьогодні наші випускники очолюють провідні будівельні компанії та архітектурні бюро, стають лідерами політичної та ділової еліти. З багатьма з них ми і зараз підтримуємо добрі стосунки, радіємо їхнім успіхам», — наголосив Петро Мусійович.
Найефективніший підхід — це поєднати теорію та практику
Технологія 3D друку стрімко розвивається та знаходить застосування у найрізноманітніших сферах діяльності. У будівельній галузі вона може бути використана для створення невеликих складних конструкцій або для зведення цілих будівель. Але, як і будь-яка технологія, 3D друк потребує належного вивчення та практики. І саме студентські роки — ідеальний час для здобуття необхідного досвіду.
Не багато українських профільних вишів сьогодні можуть анонсувати активне застосування 3D технологій в практичній підготовці студентів, на відміну від Київського національного університету будівництва і архітектури, де не тільки експериментують з рецептурою та створенням різних форм, а й займаються зведенням перших будівель. Більш детально про це ми попросили розповісти Володимира Гоца, завідувача кафедри технології будівельних конструкцій і виробів КНУБА: «В розвинутих державах світу все більш широко впроваджуються технології зведення будівель та споруд з використання 3D принтерних установок. З їх допомогою зводяться житлові будинки, особливо малоповерхові, мости, дрібно-штучні вироби та багато іншого. Звичайно є певні особливості при використанні цих установок. Зокрема, процес потребує іншого підходу щодо складу сумішей, щоб забезпечити їх пластичність, легкоукладальність та інші властивості.
На базі нашого університету теж є така установка. До її роботи ми активно залучаємо студентів КНУБА і після певного часу напрацювань, було прийнято рішення відформувати комплект деталей, з яких можна було б звести презентабельну будівлю у вигляді хімічного складу для зберігання реактивів. Для цього були залучені відповідні фахівці, такі як будівельники, проєктанти, технологи та наші стейкхолдери, які допомагали з матеріалами.
Будівля викликає зацікавленість у студентів. Це нова технологія, тому ми детально показуємо весь процес і на основі вже отриманого досвіду розробляються проєкти для подальшого зведення інших споруд».
Щоб краще зрозуміти всі деталі нового проєкту, ми звернулись до Ірини Івахненко, голови Ради молодих вчених КНУБА та Андрія Чаукіна, архітектора, викладача архітектурного факультету, які підтвердили, що ця технологія наразі експериментальна. Студенти тільки почали знайомитись з технологією 3D друку і на прикладі будівлі випрацьовують для себе прийнятний конструктив.
Ірина Івахненко, голова Ради молодих вчених КНУБА: «Ми завжди говоримо про те, що 3D — це сучасна технологія. Хоча розуміємо, що зараз багато втрачено в Україні безпосередньо в цьому напрямку. Сьогодні виникають інші, більш прогресивні технології, але коли ми починали цей процес, він йшов у рамках дуальної освіти і взаємодії з нашими стейкхолдерами. Зрозуміло, що університет самостійно б не впорався з такою задачею. Тому ми залучили наших стейкхолдерів, компанії, з якими підписали меморандуми про співпрацю безпосередньо для того, щоб випробувати цю технологію. Зокрема, КНУБА звернувся до компанії «Мегабуд девелопмент Україна», ПБГ «Ковальська» та ПрАТ «ДБК4».
Тобто до тих, кому це цікаво, хто розуміє про важливість напрямків вдосконалення підготовки висококваліфікованих кадрів для будівельної галузі, з метою визначення та розвитку єдиного курсу взаємодії роботодавців та закладів вищої освіти. Так, разом зробили лабораторію для 3D будівництва, поставили принтер і почали навчати студентів процесу проєктування та моделювання конструкцій. І в принципі вже сьогодні ми навіть маємо можливість навчати студентів будувати за цією технологією з використанням елементів, які були зроблені у стінах в КНУБА, в наших лабораторіях, нашими фахівцями, студентами та викладачами.
Якщо подивитись на сьогоднішні результати, то побачимо, що ми вже дійшли до потрібної нам форми і це вже та база з якою можна працювати далі. Але наша місія не тільки знайомити студентів з цією технологією, а навчити їх працювати в команді зі всіма учасниками процесу. Адже більша частина інформації, необхідна для створення елемента із застосуванням 3D друку, існує в результаті процесу проєктування, а потім вже йде автоматизоване виробництво. Тому студенти проходять не тільки виробничу практику, а ще й проєктну. Це свого роду практика замкнутого циклу. Тобто, окрім будівництва студенти працюють в цеху та лабораторії, де самостійно друкують необхідні елементи», — розповіла Ірина Івахненко.
Андрій Чаукін, архітектор, викладач архітектурного факультетуКНУБА: «Також у нас ще є окрема група студентів, які працюють над проєктами. Вони безпосередньо займаються визначенням того, яку форму у майбутньому будемо друкувати. Це проєктна практика, яка об’єднала зусилля архітекторів і конструкторів. Де архітектори мають створити проєкт, а конструктори — проармувати, розрахувати конструктивне навантаження та інше. Ми їх поділили по групам, і нас цікавив не тільки результат співпраці, але і те, як вони між собою будуть комунікувати. Адже в університетському навчальному циклі вони між собою не спілкуються, а коли приходять на роботу, то мають стати колегами і тісно взаємодіяти».
«На початковому етапі були певні складнощі у спілкуванні, але наразі це готова команда однодумців. Як показала практика, варто і надалі формувати такі проєктні групи, але вже із залученням студентів інших спеціальностей, наприклад, із водовідведення, IT, економістів, маркетологів та інших. Таким чином створюючи своєрідний «замкнутий бізнес». Це дасть змогу ще в студентські роки сформувати команду, яка зможе в подальшому успішно працювати на будівельному ринку та завдяки уже сформованій злагодженості — бути конкурентними ще до випуску з університету», — підсумувала Ірина Івахненко.
Як бачимо, сьогодні підготовка кваліфікованих спеціалістів в Україні відбувається із застосуванням інноваційних підходів і навчання в КНУБА — прямий доказ цього. Серед його випускників є відомі зодчі України, політичні і громадські діячі, відомі науковці, керівники органів управління та влади, діячі культури. А випускники мають всі можливості для успішного працевлаштування, кар’єрного росту, створення власного бізнесу та самореалізації.