Карантин – слово, яке поглинуло всі сфери весною 2020. Будівельна галузь також стала заручником економічної ситуації. Проте, є й такі забудовники, у яких справи не змінились. Команда виставки KyivBuild поспілкувалась з професійними відвідувачами та зробила декілька висновків про роботу будівельного сектору в карантинний період. Серед опитуваних забудовники, непродовольчий ритейл та приватні підприємці, що займаються продажем будівельних матеріалів. Тож, до вашої уваги очевидні та неочевидні факти про будівельну галузь на карантині.
Говорять забудовники. Серед опитуваних: БК «Еліт-Буд», БТ «Ренесанс», «Ваш теплий дім», ЖБК «Грін.Буд», КП «Житлоінвестбуд-УКБ», ТОВ «Основа-Буд-7», «TMV-Україна» та багато інших.
1.Зниження обсягів будівництва
Звичайно, обсяги будівництва впали. Вплинуло різке зниження угод купівлі-продажу, тимчасові перепони з працівниками галузі та логістичні проблеми з доставкою будівельних матеріалів.
2. Велика компанія – маленькі зміни
Великі гравці ринку почувають себе добре – в них купа роботи, чого не скажеш про дрібних забудовників. В одних - робота кипить повним ходом, в інших - об’єкти заморозились. Багато що залежить також від запасів фінансової міцності забудовника.
3. Постачальники
Дрібні підприємства постачають не в такому обсязі, дехто просить передоплату 70%, хоча раніше могли домовитись про співпрацю в розстрочку. Деякі забудовники, навпаки, відчули підвищення уваги від постачальників через зменшення кількості клієнтів. Говорять і про отримання знижок в залежності від об’єму замовлення.
4. Імпорт
Проблеми з імпортом, логістикою та документами – кожен побачив де слабке місце та намагався вирішувати це в умовах карантину.
5. Світ онлайну.
Все більше забудновників впевнились, що онлайн – це сила, та думають про перехід частини робітників на віддалену роботу.
6. Відкладений попит
Будівельна галузь мислить позитивно: попит повернеться в докарантинну норму, а може навіть трохи збільшиться за рахунок того, що всі різко почнуть добудовувати свої проекти. Тож, літо-осінь 2020 будуть мега-насиченими. Проте, серед опитуваних були і ті, хто прогнозує період застою, адже карантин суттєво вплинув на економіку країни.
7. Хто планує – той будує
Будівництво – не спонтанна покупка. До цього підходять зважено. Люди продовжують робити ремонт, вкладати гроші в нерухомість та будувати. А нині, просто не будуть інвестувати на початковій стадії будівництва. Забудовнику доведеться самостійно зводити близько 50% житлового об’єкту, щоб прийшли люди з грошима і повірили, що об’єкт вчасно буде введений в експлуатацію.
8. Тенденція на будинки і таун-хаузи
Що продовжує будуватись в великих об’ємах, то це заміські будинки і таун-хаузи.
9. «І не такі кризи переживали»
Головне – вміння прилаштовуватись. Будівельна галузь мислить позитивно.
Говорять приватні підприємці та непродовольчий ритейл. Серед опитуваних: «Епіцентр», «Профільтех», «TDMI», «VINHOGROUP», «Будмайстерпостач», «Інтергіпс Плюс», «МІЗОЛ», «Метр-М», ТОВ «Карпати-енергоресурси», «Лексинвест», ТОВ «Софаро», ТОВ «Юа Іст Холдинг Груп» та багато інших.
1. Товарообіг
Відповіді розділились на три табори: в одних товарообіг зменшився, але незначно; в других залишився на докарантинному рівні, а в третіх відбулось підвищення товарообігу через закриття конкурентів.
2. Продажі через інтернет-магазини та онлайн-платформи
Всі хто має свій інтернет-магазин говорять про збільшення продажів через мережу у 1,5 рази. Хто не має – згоден з тим, що настав час виходити в світ інтернету.
3. Проблеми з імпортом
Проблеми з імпортом, логістикою та документами, які вище зазначали забудовники, залишились і у продавців.
4. Лідери продажу – сад-город та побутова хімія.
5. Битва за лампочку.
Дехто з продавців в шоці від збільшення товарообігу після послаблення карантину. «Коли почалося послаблення, то люди як з ланцюга зірвалися і просто скуповують все». Сподіваємось, така тенденція буде і надалі!
6. Кризі-ні!
Непродуктовий рітейл не вірить в кризу. Або вона буде незначна, або її взагалі не буде.
Настрій будівельної сфери цілком зрозумілий – всі готові активно працювати та розраховують на оптимістичний сценарій розвитку подій. Будівельна галузь мала, має та буде мати в майбутньому ресурси, які дають їй змогу плавно та відтерміновуючи реагувати на будь-які економічні потрясіння в країні. Тож, усією командою бажаємо нашому будівельному ринку удачі в ці непрості часи.
До зустрічі на виставці KyivBuild 18-20 січня 2021 року.