Дуже важко уявити сьогодення без комунальної техніки. Це велика група спеціалізованих машин, які забезпечують відсутність бруду та сміття, безпечний рух на дорогах і створюють комфортне середовище. Унаслідок повномасштабного вторгнення рф компанії, що були задіяні в наданні комунальних послуг, як і більшість бізнесів в Україні, зазнали великих втрат. Тисячі одиниць різної техніки, у тому числі й комунальної, автокранів, спеціальної, пожежної тощо, було знищено або пошкоджено. Наразі бізнес змушений відновлювати свій парк, попри фінансові труднощі.
Трішки теорії та порівнянь
Умовно комунальну техніку можна поділити на кілька груп за призначенням або за типом машин, які застосовують частіше за інші. Серед найбільш затребуваних — прибиральна і підмітальна техніка, машини для прибирання снігу, поливомийні спецмашини та сміттєвози.
Також в арсеналі комунальних господарств є і вузькоспеціалізовані машини для вирішення різнотипних завдань. Наприклад, вакуумні та каналопромивальні машини слугують для відкачування нечистот і підтримки каналізацій у робочому стані. Автовишки й техніка з крановими установками допомагають виконувати обрізку дерев та інші завдання, пов’язані з підйомом на висоту тощо.
Більш детально зупинимось на кожній групі, щоб визначити основні тенденції та вподобання в різних сегментах.
Так, вакуумно-підмітальні машини працюють за простим і зрозумілим алгоритмом: підмітальні щітки змітають із дорожнього покриття сміття, направляючи його до всмоктувального розтруба трубопроводу, з якого повітряний потік переносить сміття в герметичний бункер. Після заповнення бункера машина транспортує його до місця зберігання відходів для розвантаження, зазвичай самоскидним способом. Сучасні підмітальні машини мають багату комплектацію. Чимало заводів-виробників пропонують водяну систему пилоподавлення, імпортна техніка часто комплектується фронтальним мийним апаратом, вітчизняні машини в основному — миючими пістолетами.
Відповідно до екологічних норм для роботи в місті машини оснащуються системами очищення відпрацьованих газів. Для економії води в конструкцію деяких моделей входять системи регенерації використаної води, і завдяки цьому рідше доводиться їздити на дозаправку. Якщо потрібно прибрати сміття з важкодоступних місць, таких як колодязі та смітники, є виносний всмоктувальний рукав-підбирач.
На вітчизняному ринку серед прибиральних агрегатів популярними є моделі зі змінними кузовами. Це забезпечує цілорічне використання підмітальних машин та високу інтенсивність експлуатації за низьких енергетичних витрат.
Загалом сучасна промисловість пропонує кілька типів підмітального обладнання. Найкомпактніші машини — ручні, призначені для прибирання невеликих територій. У свою чергу вони поділяються на машини з механічним приводом, коли щітки обертаються під час руху, моделі з електродвигуном для роботи всередині приміщень, наприклад у торгових залах, або машини з бензиновим двигуном, повністю автономні і з більш високою продуктивністю. Навісні моделі підмітальних машин зазвичай зустрічаються в переліку додаткового обладнання виробників тракторів, фронтальних або телескопічних навантажувачів.
Ще одна модель машин, яка теж використовується на українських дорогах, — причіпна. Вона буксирується самоскидом, трактором або іншим транспортом. Висота положення стрічки транспортера регулюється відповідно до висоти борту кузова самоскида. Незважаючи на те що прибирання проводиться механічно, без всмоктування вакуумною системою, машина під час роботи майже не припадає пилом — поверхня, що підмітається, зволожується струменями води, а на стрічковому транспортері встановлено вітровий захист.
Дедалі частіше на міських вулицях зустрічаються малогабаритні підмітально-прибиральні машини, які оснащені кабіною. Їх доцільно використовувати для роботи в місті на територіях, недоступних для великих підмітальних машин, наприклад на пішохідних доріжках, зупинках, тротуарах і парковках. Зазвичай ці підмітальні машини мають широкий асортимент навісних робочих інструментів для сезонних робіт як улітку, так і взимку. Приміром, можуть перевозити навісне обладнання, скошувати та збирати траву, чистити, мити й поливати дороги, прибирати сніг, а також розкидати сіль чи суміш солі з піском.
Наступна група «незамінних помічників» — машини для прибирання снігу та запобігання ожеледиці на дорогах. Найчастіше для збирання снігу використовують автогрейдери, снігоприбиральні машини, комбіновані дорожні машини, трактори з плужно-щітковим обладнанням, самоскиди, фронтальні навантажувачі, навантажувачі з бортовим поворотом та лапові снігонавантажувачі.
Наголосимо на кількох очевидних тенденціях на внутрішньому ринку. Спостерігається збільшення популярності безпечних розчинних багатокомпонентних протиожеледних реагентів, які заправляються у пластикові або сталеві ємності і надаються через розподільні пристрої машини у формі дисків або рейок із форсунками. Це обладнання може бути встановлене на раму шасі або безпосередньо в кузов самоскида. Автоматично контролюється інтенсивність розподілу реагенту по всій ширині дорожнього покриття залежно від швидкості руху автомобіля.
Ці зміни у способі використання сучасних протиожеледних реагентів відображають не лише підвищені вимоги до зимового обслуговування доріг, а й можливість зекономити фактично 20% витрат, відмовившись від застосування піскосольних сумішей під час весняного прибирання. Сучасний підхід до снігоприбирання також передбачає профілактичну обробку дорожнього покриття реагентами перед очікуваною погодою з опадами, щоб легко змітати сніг без ризику його замерзання на дорозі. Рекомендується уникати використання піскосольних сумішей для профілактичної обробки, оскільки вони зменшують зчеплення шин із дорогою.
Незважаючи на всі переваги протиожеледних реагентів, їх використання в Україні переважно обмежено великими містами. Важливо зазначити, що багато компаній, які займаються розподілом протиожеледних матеріалів, обладнують техніку GPS-трекерами та закріплюють її за конкретними ділянками автомобільних доріг. Це дає змогу отримувати точну інформацію про дорожню ситуацію та реагувати оперативно.
Найбільш поширеним є так званий «комунальний» відвал — універсальний, економічний і простий одноковшовий інструмент підсиленої конструкції, який комунальні служби використовують цілий рік. Як видно з назви, крім прибирання снігу, ці відвали можна застосовувати, наприклад, для прибирання територій від сміття, планування і розрівнювання сипучих матеріалів тощо. Зазвичай керування положенням відвалу здійснює оператор із кабіни за допомогою гідравліки. Плюс до всього — це порівняно недороге обладнання, яке просте в управлінні, але достатньо функціональне для боротьби зі снігом.
Третя й найбільш численна група комунальної техніки — сміттєвози. Проблема відходів існує стільки, скільки існує людство. Тому сегмент сміттєзбиральної техніки щороку демонструє зростання продажів. Сміттєвоз є, по суті, зв’язковим ланцюжком між контейнером із відходами біля будинку та смітником, він виконує одну з найважливіших функцій у процесі боротьби з відходами — транспортування. Найпопулярнішими на вітчизняному ринку залишаються машини із заднім способом завантаженням. За оцінками більшості фахівців, вони є найбільш вигідними з економічної точки зору завдяки простоті у використанні, низькій ціні і тривалості служби.
Також серед переваг варто назвати великий коефіцієнт ущільнення сміття, що є в кілька разів більшим. Так, за однакового об’єму кузова наявність сміттєвоза із заднім завантаженням дає змогу експлуатувати менший парк спецтехніки. Ще завдяки конструкції виключається викид сміття під час завантаження і розвантаження через низько розташований бункер, що позитивно впливає на екологію. Не менш важливо, що використання контейнерів на колесах дозволяє швидко подавати їх до машини з важкодоступних місць, куди сміттєвоз не зможе доїхати, а також велике значення має можливість ручного завантаження, що особливо зручно під час збору сміття в приватному секторі.
Стосовно мінусів, то найбільш відчутними є потреба у використанні контейнерів тільки на колесах і вища ціна порівняно зі сміттєвозами інших типів.
Досить новим, але вже поширеним способом збирання сміття в України є використання краноманіпуляторних установок. Наразі їх використання обмежується великими містами та обласними центрами. Але попит на сміттєвози з КМУ зростає паралельно з поширенням поглиблених контейнерів, які є ефективним рішенням для збору та тимчасового зберігання відходів на територіях житлових і комерційних об’єктів, у пунктах збору відходів, парках, на майданах, у туристичних зонах, готелях, на спортивних майданчиках та в інших громадських місцях.
Вони забезпечують чистоту точки збору відходів, запобігають переповненню і поширенню неприємних запахів, що традиційно властиві поверхневим контейнерам. Прохолода землі допомагає мінімізувати виділення запахів у спекотну погоду і перешкоджає появі птахів, гризунів та інших тварин, покращуючи гігієну та зовнішній вигляд місця збору відходів. Завдяки великому об’єму контейнера — до 5 м³ — його потрібно рідше спорожнювати, а отже, економити робочий час бригади та пальне. Також об’єм відходів зменшується завдяки їх стискуванню під впливом власної маси.
Основні зміни на ринку
Як уже зазначалося, 2022 рік змусив усіх заново налагоджувати бізнес. За даними AUTO-Consulting, ринок спеціальних транспортних засобів (спецтехніки) за перший квартал поточного року зріс на 11,78% порівняно з аналогічним показником минулого року. Звісно, абсолютний рекорд у сотні відсотків спостерігався в березні, адже минулого березня фактично всі бізнес-процеси були зупинені. Якщо за березень 2022 року було придбано лише 14 одиниць спецтехніки, то цьогоріч у березні поставили на облік рівно 100 машин, відповідно і ріст був у 614%. Цікаво, що січень (191), а особливо лютий (79) були провальними порівняно з минулорічними зимовими місяцями (-4% та -33% відповідно). Загалом за перші три місяці року придбано 370 машин у сегменті спецтехніки проти 331 за перший квартал минулого року. Зростання є, але не таке потужне.
AUTO-Consulting відмітили провал продажу техніки загарбника та його союзників. Ніхто не захотів КАМАЗів. На 80% впали продажі спецтехніки на шасі МАЗ — зі 103 до 20 штук. І то, зрозуміло, що вже використовують останні машини, які було завезено до вторгнення.
Також аналітична група зазначила, що спецтехніка — це штучний товар, тому важко назвати проривом реалізацію чотирьох машин замість двох чи трьох за минулий рік. Загальний ринок спецтранспорту (враховуючи легку комерційну техніку, вантажівки та переобладнані машини) в першому кварталі року становив 2540 штук, що на 19,7% більше минулорічного показника (2122). На такому масштабі вже можна відстежити певні тенденції.
Так, із початку року на 16,7% упав попит на фургони за підсумками кварталу, але вже в березні він почав стрімко відновлювати позиції. Наразі рахунок становить 729 проданих цього року фургонів проти 875 штук за перший квартал минулого. На 56% зріс попит на машини технічної допомоги, а от показник закупівлі сміттєвозів знизився на 54%: цьогоріч поставлено лише 23 машини проти 50 минулоріч, хоча тенденція до відновлення попиту в березні окреслилась.
Також одразу на 72% впали продажі самоскидів, що пов’язано із зупинкою та заморожуванням багатьох об’єктів будівництва. Скоротився попит на 73% на вантажно-пасажирську техніку, також на 17% знизився інтерес до бортової техніки. Менше завезли автопідіймачів (33 проти 42), але в усіх цих випадках спостерігається поступове відновлення цікавості до такої спецтехніки місяць за місяцем. Тож можемо бути певні, що до кінця року загальна картина на ринку спецтехніки буде тільки покращуватись.
Серед трендів на ринку варто відзначити дуже потужне зростання показника використання європейських шасі під забудову спецтехнікою. Так, під забудову потрібних машин бізнес дедалі частіше обирає IVECO, Renault, Peugeot, Citroen, Ford, Volkswagen. Це дає потужний імпульс зростанню українських виробників спецобладнання. Вони прогресують.
Щодо нових машин, які мають використовуватись як базові платформи для спецтехніки, то, за даними AUTO-Consulting, білоруські та російські машини майже повністю витіснені азійськими DongFeng, Foton, JAC, Sitrak, HOWO, Hyundai, ISUZU, а також європейською технікою від Ford Trucks, Iveco, MAN, Peugeot, Citroen, Opel. Ціновий фактор відіграє велику роль, тому можна спостерігати, що доступніші азійські бренди мають лідерство в тих проєктах, де є обмеження за бюджетом.
Стосовно найбільш «болючих місць», які відчутні на ринку, то найскладніша ситуація у вітчизняних виробників. На заводах спецтехніки відчувається певний дефіцит з імпортом базових шасі, комплектуючих та підйомних механізмів. Але порівняно з 2022 роком ситуація дещо покращилася, враховуючи бойові дії. Складніше з питанням «чоловіків призовного віку». В компаніях досить гостро відчувають дефіцит висококваліфікованих кадрів, адже багато працівників стали до лав ЗСУ. А це фахові зварювальники, автослюсарі, токарі, електрики та інші спеціалісти. Через це страждають строки виконання замовлень.
Висновок
Як бачимо, сьогодні комунальні машини виробляють із розрахунком на цілорічне використання. Техніка не залежить від мінливих погодних умов і має досить широкий функціонал, щоб її можна було впевнено назвати універсальною. Яскравий приклад — комбіновані машини. Принцип комбінованості, який лежить в основі цього виду техніки, досить простий: на базі автомобільного шасі, залежно від сезону, встановлюється змінне навісне обладнання для зберігання доріг у чистоті влітку і видалення снігу взимку. Той самий автомобіль легко перетворюється в літній період на мийку або підмітальну машину, а взимку — на снігоприбиральну або для запобігання обледенінню.
Але незалежно від призначення під час вибору комунальної техніки фахівці радять звертати увагу на такі аспекти:
- Визначення типу обладнання, яке відповідає технологічній карті об’єкта. Важливо враховувати, чи має обладнання бути автономним, чи працювати від гідравліки або пневматики «тягача».
- Розміри машини. Зазвичай що менший розмір машини, то більшої маневреності можна очікувати, і це робить її зручнішою для прибирання прибудинкових територій та парків.
- Потужність і вантажопідйомність. Необхідно визначити, наскільки потужне та вантажопідйомне обладнання потрібне для виконання конкретних завдань.
- Комплектація. Важливо враховувати таке: що більше додаткового обладнання в машині, то більш розширеним є її функціонал, але це також може підвищити вартість.
Покупцеві варто пам’ятати, що перед вибором слід здійснити аналіз наявної спецтехніки в його парку на момент придбання. Це дасть змогу визначити, якого обладнаного апарата немає в парку техніки покупця або який старий обладнаний апарат можна замінити.