Наші контакти: +38 044 361 92 79 |  +38 067 912 89 29 |    

Архітектура безпеки: шкільні укриття

Midgard 4740 1Під час їх організації укриттів у школах фахівці стикаються з низкою викликів. У цій статті ми аналізуємо нормативи, статистику та сучасні підходи до облаштування укриттів. Експерти розповідають про вимоги до сучасних захисних споруд, а школа Midgard у Києві ділиться досвідом успішної реновації свого укриття.

 

 

Освітній процес в Україні нині організовано за трьома формами навчання: очною, дистанційною або їх поєднанням (змішаним режимом). Одним із ключових елементів безпеки очного навчання є належне облаштування шкільних укриттів, які мають слугувати захистом у надзвичайних ситуаціях.IMG 3863

Першими у 2022 році методичні рекомендації для надання методичної допомоги місцевим органам виконавчої влади у сфері обстеження та облаштування найпростіших укриттів у закладах освіти розробила Державна служба України з надзвичайних ситуацій. За інформацією Міністерства освіти і науки України, станом на кінець осені 2023 року лише 79% закладів освітнього сектору могли безпечно продовжувати освітній процес у режимі офлайн. Позитивна ситуація із захисними спорудами спостерігалася в 7 областях: Закарпатській, Івано-Франківській, Львівській, Тернопільській, Сумській, Чернівецькій, Київській. У регіонах, які розташовані найближче до лінії зіткнення, ситуація з укриттями дещо гірша, ніж у середньому по державі.

«За інформацією місцевих органів влади, загалом в Україні обліковано 60 560 укриттів. З них придатними до використання є понад 50 тис., що дає змогу забезпечити захист приблизно половини населення країни», – розповів директор Департаменту організації заходів із цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій Віктор Вітовецький.

Нагадаємо основні вимоги до укриттів:

  • укриття доцільно розташовувати у складі основної будівлі;
  • укриття мають розміщуватися у підвальному (підземному) приміщенні, на цокольному поверсі навчального закладу;
  • загальна норма щодо площі укриття становить 0,6 м на одну людину, рекомендація ДСНС – у приміщенні має бути по 1 квадратному метру на кожну дитину чи вчителя;
  • висота стелі має бути не менше, ніж 1,7 м;
  • в укритті має бути не менше двох евакуаційних виходів;
  • укриття не можна розміщувати поруч із великими резервуарами, які містять небезпечні хімічні, легкозаймисті, горючі та вибухонебезпечні речовини;
  • укриття має бути забезпеченим електрикою, штучним освітленням, системами водопроводу та каналізації;
  • в укритті має бути примусова або природна вентиляція;
  • зовнішні конструкції, несучі та зовнішні стіни й перекриття будівлі мають бути виготовлені із залізобетону, цегли або інших кам’яних матеріалів.

IMG 3843Детальніше з рекомендаціями щодо організації укриття можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки.

Цього року Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (Міністерство відновлення) затвердило будівельні норми та стандарти, які встановлюють вимоги до проєктування шкіл, дитсадків, лікарень, житла. З 1 листопада 2023 року набули чинності нові будівельні норми для будівництва захисних споруд цивільного захисту (ДБН В.2.2-5:2023). Команда Міністерства відновлення розробила «Практичний посібник з проєктування укриттів у закладах дошкільної та загальної середньої освіти». У посібнику деталізуються вимоги до спеціалізованих укриттів. До них належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Як повідомила секретарка Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Наталя Піпа, будівництво, оновлення та обладнання укриттів залишається пріоритетними напрямами розподілу освітнього бюджету. У 2024 році на це планують витратити 2,5 млрд грн.

Згідно з минулорічним аудитом освітніх закладів за видами укриттів у закладах освіти переважають найпростіші укриття (65%), захисні споруди цивільного захисту становлять 17%, сховища в спорудах подвійного призначення – 13%. У закладах освіти, де немає можливості облаштувати укриття в підвальних приміщеннях, планують розміщувати сховища на території школи.

Є низка факторів, які впливають на те, чому не всі школи в Україні обладнані укриттями.

  • Фінансування. Навіть заходи щодо обладнання та приведення у готовність наявного укриття, не говорячи про спорудження нового, потребують значних капіталовкладень. Іноді фінансування для укриття надходить із запізненням.
  • Планування. Спорудження та облаштування укриття вимагають значного проєктування, узгодження та будівництва.
  • Час. Ремонт або спорудження укриття можуть потребувати багато часу. Наприклад, деякі школи почали ремонт укриття лише за кілька тижнів до 1 вересня, а хтось був вимушений продовжувати ремонт і після початку навчального року.
  • Стандарти для укриття. Укриття повинні відповідати певним стандартам, що стосуються їх розташування, обладнання та безпеки.
  • Конфлікт інтересів. Іноді виникають конфлікти інтересів між потребами безпеки та іншими потребами громади.IMG 3877

Найдоступнішим способом швидкого облаштування укриття на сьогодні залишається реновація. Вона має низку переваг: економія ресурсів, енергоефективність, соціальна інтеграція, екологічність, економічне зростання та покращення іміджу району. Один із прикладів успішної реновації демонструє освітня територія Midgard, яка розташована на території Національного комплексу «Експоцентр України» (ВДНГ).

Головний корпус школи розташований у павільйоні, який у минулому був присвячений досягненням будівництва радянської епохи. На початку оренди будівлі в цьому занедбаному приміщенні зберігалися макети квартир, які раніше використовували кіностудії як декорації. За словами керівництва, ця монументальна залізобетонна споруда вже є відносно стійкою до зовнішніх впливів і здатна витримувати навантаження та вібрації. В оригінальному проєкті цього приміщення було передбачено бомбосховище, обладнане санвузлами та додатковим виходом. Цей функціонал дозволив швидко адаптувати його для потреб сучасного укриття. Реновацію було розпочата одразу після початку повномасштабного вторгнення у 2022 році. До того часу приміщення використовували як склад. Укриття має загальну площу 600 кв. м. Для адаптації цього простору до потреб дітей у разі тривалого перебування було проведено комплексний ремонт. Зокрема, школа встановила нову сучасну вентиляційну систему. Враховуючи досвід минулорічних блекаутів, до централізованого електропостачання було додано автономне за допомогою промислового генератора. Школа також запустила автономну твердопаливну котельню, яка забезпечує опалення всієї будівлі, у тому числі й укриття. Це дає змогу підтримувати комфортну температуру в приміщенні незалежно від зовнішніх умов. Комфортабельні меблі, якими обладнано приміщення, були розписані самими дітьми. Додатково школа забезпечила доступ до інтернету, що дає учням змогу продовжувати навчання в режимі онлайн. Нещодавно було обладнано ігрову кімнату з новими PlayStation та великими інтерактивними панелями. Такі зони відпочинку допомагають дітям зменшити рівень стресу під час перебування в укритті. Керівництво школи підкреслило важливість регулярного проведення тренувань з евакуації та оновлення запасів.

Незважаючи на те що облаштування укриття потребує значних вкладень та планування, це є інвестицією, яка варта зусиль. Адже це заходи для потенційного зниження ризику для життя та здоров’я учасників освітнього процесу.

До будівництва та облаштування укриттів, окрім громад та шкіл, долучаються й органи місцевого самоврядування, будівельні компанії та міжнародні організації. Заходи безпеки, такі як облаштування шкільних укриттів, є важливими складовими будь-якої стратегії забезпечення безпеки в освітніх закладах. Школи та інші освітні установи продовжують працювати над удосконаленням своїх укриттів. Це дасть змогу забезпечити безпеку дітей і педагогічних працівників, а також проводити очне навчання там, де це можливо.

Ще нове на сайті: