Другий рік поспіль щорічна конференція для учасників ринку СБС, архітектурних покриттів та фасадів виробників сучасних будівельних сумішей BUDMIX проходить в умовах воєнного часу. Але, як завжди, ділова програма заходу була сфокусована на тенденціях ринку будівельних сумішей України, організації ефективного маркетингу та збуту, технологічних рішеннях для рентабельного виробництва будівельних сумішей.
Трансформації та нові можливості
Цього року BUDMIX проходила 8-9 листопада в Києві, де зібрались експерти з усієї України. Перша сесія була присвячена питанням трансформації ринку, ринкового нагляду за продукцією на її відповідність Закону України «Про надання будівельної продукції на ринку» та клієнтським очікуванням.
Андрій Боровський, керівник маркетингу будівельних сумішей Хенкель Баутехнік «Україна», під час в ході презентації на тему: «Ринкова трансформація чи турбулентність?» зробив декілька висновків, які стосувалисяь будівельної галузі загалом та сегментау сучасних будівельних сумішей (СБС) зокрема:
— Сьогодні більшість компаній притримують гроші на рекламу, але використовують їх інакше. Адже є волатильність попиту, ціни значно звиросли, а потреби знизилисяь. Тож, серед першочергових завдань бізнесу — налагодити продаж продукції, щоб вона не затримувалась на складі і не довелосята не прийшлось заморожувати активи. На жаль, серед реалій сьогодення, які впливають на бізнес: велика кількість окупованих територій, часті обстріли, закриття частини маленьких бізнесів тощоа інше.
Відповідно, відбуласяь зміна комунікації. Якщо на початку повномасштабного вторгнення всі намагались заохотити купівлю товару акціями з приписом на кшталтпо типу «від покупки … частина на ЗСУ», то з. Зараз така хвиля почала спадати, хоча ситуація на фронті не змінилась на краще. Навпаки, саме зараз час бізнесу стати надійним тилом і робити все для того, щоб наблизити перемогу.
Щодо маркетингу, то, з урахуванням зменшення бюджету, зараз креатив має переважати. Так, якщо ми подивимось на порівняльну таблицю розподілу реклами та її бюджетів у різних джерелах, то побачимо, що падіння ув 2022 році було колосальним, але ніхто не поспішає виділяти знову такі обсяги’єми коштів на рекламні каомпанії, як до 2022 року.
Серед позитивних моментів — дедалівсе більше компаній переходять на цифрову рекламу, не друкують каталоги, а роблять їх в електронному вигляді.
Окремо хотілось би зупинитись на акції від Хенкель Баутехнік «Україна». Це можливість отримати часткове відшкодування коштів (до 20 тис.яч грн.), витрачених на ремонт житла, яке зазнало пошкоджень увнаслідок бойових дій, купуючи продукцію ТМ Ceresit. Ми вже змогли допомогти більше ніж 200 родинам. При цьому, це дійсно чистий маркетинг, без заробітку.
Отже, підсумовуючи, варто зазначити, що сьогодні треба працювати над тим, що потрібно буде завтра. Це свого роду трансформації, які відкривають нові можливості. Наприклад, варто замислитись над тим, що зараз відбуваєтьсяйде зменшення показника робочої сили як в кількісному вимірі, так і в якісному. З урахуванням цього, продукція має бути простіша у використанні, але при цьому не має втрачати якісні характеристики. Інший виклик — менше робочої сили, значить, буде більше механізації. Відповідно, зросте потреба в продукції цьогоданого спрямування тощота інше.
Оксана Марусич, експертка з бізнес-аналітики компанії KANTAR, досить детально розглянула клієнтські очікування на ринку будівельних матеріалів, нові виклики та можливості:
— Україна нині проходить важкіи часи, тож не дивно, що згідно з опитуваннямю 62% українців вимушені відмовитися від багатьох життєвих планів, а 58% вважають, що економічне становище не буде покращуватись.
Якщо ж подивитись на ТОП- обставини, якіщо турбують українців, викликають занепокоєння і визначають поведінкові патерни в нових реаліях, то на першому місці стоїть зростання цін на продукти харчування. Це турбує 72% респондентів. Далі йдуть збільшенняростання вартості комунальних послуг (55%) та зростання інфляції (26%).
Щодо впливу війни на ринок будівельних матеріалів, то першопричиною усіх змін ув поведінці клієнтів є зниження доходів. На другому місці — значне підвищення цін на матеріали та роботи.
Але, як показують дослідження ринку, під часри виборуі будівельних матеріалів перший пріоритет надається економічності. Тобто — максимум характеристик за мінімум коштів. Не менш важливою для споживачів будматеріалів є популярність брендів. І тут скоріш йдезбільшується орієнтація на те визначення, що купують знайомі, родичі тощоі так далі. Потім ідуть такі параметри, як довговічність і надійність. Люди продовжують робити ремонти на роки, тому для них важливо, щоб все протрималось років 10 як мінімум. Також набирає обертів і стає більш вагомим показником енергоефективність. Особливо це питання набирає змістовності для матеріалів, які використовуються для зведення стін коробки. Замикає цей ланцюг пріоритетів — екологічність, тобто продукти «без хімії».
Як бачимо, всі намагаються економити, відповідно, шукають різні шляхи. Якщо дивитись на будівництво на рівні проєкту, то, приміром, спостерігаєтьсяйде зменшення житлової та загальної площі житла і поверховості. Так, якщо раніше будували таунхауси площею 180-200 м2, то зараз середнє замовлення становить 80-100 м2. При цьому намагаються розширювати площі за рахунок добудов до вже існуючого наявного будинку.
На рівні матеріалів економія витрат відбуваєтьсяйде за рахунок використання:
● газоблоку як більш дешевого стінового матеріалу;
● дерев’яного перекриття — як альтернативиа залізо-бетонним;
● цегли лише для зовнішньої сторони фасаду (декоративний ефект);
● більш дешевих варіантів зовнішнього утеплення.
На рівні підрядників (для B2C) відбуваєтьсяйде пошук більш дешевої пропозиції, розділення робіт між декількома спеціалізованими підрядниками і, та навпаки — робота з «універсалами». Тобто, близько 80% респондентів відповілио, що шукаютьє різних підрядників на різні види робіт, і все менш затребуваною стає робота «під ключ».
Говорячи про пошук шляхів економії витрат на рівні технології, тут спостерігається іде використання більш широкого матеріалу з метою економії на утепленні та заміна технології. Наприклад, газоблок змінюють на сендвіч-панелі на металевому каркасі.
Але, не дивлячисьнезважаючи на економію, аудиторія не готова відмовлятисяь від комфорту. Паралельно з економічністю зростають запити на інновації, які полегшують наш повсякденний спосіб життя. Наприклад, за оцінками експертів, у в 2023 році кількість запитів на концепцію «розумний дім» зросла в 2,5 рази. По-перше, люди стають більш технологічно обізнаними, по друге — ці технології стають більш доступними для широкоширокого колаї маси населення.
Що робить бренди значущимиимими під часри виборуі будівельних матеріалів? Для врахування довгострокової перспективи варто брати такі показники, як відмінність, помітність та значущість. При цьому, під відмінністю мається на увазі розуміння, наскільки бренди вирізняються серед інших чимось унікальним та чи сприймаються вони як новатори. Помітність — це те, як швидко назва бренду спадає на думку та асоціюється із категорією найбільше. А значущість залежить від того, наскільки бренди створюють чіткий і послідовний емоційний зв’язок і відповідають потребам споживачів.
Варто врахувати, що для різних категорій ці показники мають різний вплив. Але , якщо конкретно подивитись по ринку будівельних матеріалів, то клієнти орієнтуються як на ринкові фактори (45%), так і на бренд (55%).
На зростання попиту в категорії будівельних матеріалів впливають такі характеристики, як релевантність (40%), унікальність (37%) та помітність (23%).
Тобто, сила брендуа в ційданій категорії насамперед, в першу чергу, визначається релевантністю. Це вимір, у якому домінуютьє спорідненість/ привабливість марки і відповідність потребам, вказуючи на те, наскільки сильно бренди створюють емоційний зв’язок і задовольняють функціональні потреби споживачів.
На другому місті впливу — є унікальність. Це вимір, у якому домінують унікальність і динамізм (встановлення трендів); , вказує на те, наскільки бренди виділяються в категорії, пропонуючи те, чого інші не мають, прокладають шлях.
На третьому місці — помітність. Зараз цей показник має дещо менший вплив, але це вимір, у якому домінує обізнаність брендами;, вказує на те, наскільки швидко та легко назви брендіви спадають на думку споживачам, коли ті думають про категорію.
Як все ж таки приймається рішення про вибір будівельних матеріалів? На першому місці — оцінка друзів, які займалися будівництвом (57%), та огляди і поради в інтернеті (57%). На другому — відгуки в інтернеті (44%). На третьому — рекомендації виконробів і бригад (43%).
Як бачимо, інтернет — вагоме джерело інформації. Цікаво, що під часри опитування і 68% респондентів зазначиливідмітили, що інтернет відіграє велику роль у прийнятті рішень щодо покупки товарів. При цьому, 59% використовують інтернет як основне джерело пошуку інформації щодо товарів та сервісів.
Лідерами за пошуком інформації щодо товарів іта послуг є інтернет-сайти, YyouTtube та Iinstagram. Як місце здійснення покупки своє лідерство зберігають інтернет-сайти (62%), на другому місці — Instagram instagram (25%). Але на фінальному етапі прийняття рішення все вирішують відгуки.
Також варто врахувати, що саме мультиканальність — це основа успішної комунікації з різними сегментами цільової аудиторії. Адже статистика показує, що 59% українців більшість реклами отримуютьє з інтернету, а 41% — звертають увагу на рекламу в соціальних мережах. При цьому, 16% — довіряють рекламі в соціальних мережах (стільки ж й ТБ), а 27% — українців зазначиливідмітили, що реклама в соціальних мережах принесла їм користь за останні 6 місяців.
На завершення, хочу наголосити, що в нових реаліях надмірного інформаційного перевантаження, полегшити життя — це новий тренд, який стосується як функціональності продукції, так і комунікації з клієнтами.
Наступнеим питанням, яке розглянули учасники BUDMIX, — роль ринкового нагляду за будівельною продукцією у майбутній відбудові України. Наталія Дюжилова, заступниця голови Державної інспекції архітектури та містобудування, нагадала присутнім про основні положення взятих на себе зобов’язань угоди про Асоціацію між ЄС та Україною (стаття 56) та Регламент ЄС 305:
— Норми ЗУ №2698 від 02 вересня .09.2020 року «Про надання будівельної продукції на ринку» набрали чинності з 01 січня .01.2023 року. Перелік національних стандартів для цілей застосування ЗУ «Про надання будівельної продукції на ринку» затверджено Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 18 лютого 2022 року. №54 «Про затвердження переліку національних стандартів для цілей застосування Закону України «Про надання будівельної продукції на ринку».
Ці національні стандарти є ідентичними гармонізованим європейським стандартам у рамках виконання Регламенту (ЄС) №305/2011 Європейського Парламенту. Також сформовано перелік європейських документів з визначення прийнятності, який затверджено наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 30 травня .05.2022 року № 87.
Тепер більш детально розглянемо декларацію показників продукції. Форма декларації показників та інструкція щодо її заповнення затверджені постановою КМУ №1458 від 23 грудня .12.2021 року «Деякі питання надання будівельної продукції на ринку». Починаючи з 2023 року декларація показників складається у «кабінеті виробника» в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва та повинна містити:
● реєстраційний номер декларації — внутрішній номер;
● ідентифікаційні дані типу будівельної продукції — назва, стандарт, клас (марка), УКТЗЕД;
● використання за призначенням — де може застосовуватисья продукція;
● виробник та його контактні дані — назва, адреса;
● контактні дані уповноваженого представника (за необхідності);
● система (системи) оцінки та перевірки стабільності показників будівельної продукції;
● позначення, назва, дата прийняття національного стандарту / чи європейський або національний документ з визначення прийнятності;
● найменування, ідентифікаційний код (ЄДРПОУ), номер призначеного органу (органів) з оцінки відповідності / чи органу з визначення технічної прийнятності;
● номер сертифіката відповідності, термін дії / чи висновок про технічну прийнятність;
● задекларовані показники будівельної продукції — перелік та показники суттєвих експлуатаційних характеристик, позначення та назва регламентної технічної специфікації(стандарт);
● інформація — продукція відповідає задекларованим показникам, декларація видана згідно із ЗУ «Про надання будівельної продукції на ринку», виробник, шляхом складення декларації бере на себе відповідальність за відповідність будівельної продукції задекларованим показникам;
● ПІБ, посада особи, яка склала та підписала декларацію (керівник з якості, начальник лабораторії, відповідальна особа);
● дата, підпис.
На відповідність продукції задекларованим показникам та усім застосовним вимогам виробник вказує шляхом нанесення знака відповідності. Але під час воєнного стану на продукцію, імпортовану з країн ЄС, нанесення знакау відповідності не вимагається (достатньо знакау ЄС).
Щодо заходів ринкового нагляду, до цього переліку входяить:
● перевірка характеристик продукції, ув тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза згідно із секторальнимого планому перевірки;
● контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (аналіз повідомлень суб’єктів господарювання, перевірка стану виконання рішень, моніторинг результативності вжитих заходів);
● обмежувальні (корегувальні) заходи, які передбачаютвключають: а) обмеження надання продукції на ринку (приведення продукції у відповідність та тимчасову заборону); б) заборону надання продукції на ринку; в) вилучення продукції з обігу; г) відкликання продукції.
● попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, яку становить продукція.
Також варто знати, що визначеними місцями проведення перевірки характеристик продукції є торговельні та складські приміщення суб’єктів господарювання; місця зберігання під митним контролем продукції, митне оформлення якої призупинено за результатами контролю продукції; а також за місцем знаходженням розташування органу ринкового нагляду.
УВ свою чергу, серед очікуваних результатів діяльності ДІАМ у сфері ринкового нагляду за будівельною продукцією варто зазначити такі:
● безпека використання будівельних матеріалів та виробів у будівництві за європейськими стандартами;
● доступ українських споживачів до якісних будівельних матеріалів, виготовлених за сучасними технологіями;
● зниження ризику придбання небезпечної продукції;
● формування довіри до національного ринку будівельної продукції;
● європейський рівень захисту прав споживачів;
● виконання зобов’'язань ув рамках угоди про асоціацію Україна/ЄС.
Костянтин Салій, президент Всеукраїнської спілки виробників будівельних матеріалів, та Андрій Скрипник, в.о. директора ДП НДІБМВ, сфокусували свій виступ на викликах великої відбудови:
— Хотілось би розпочати з поточного стану будівельної галузі. За попередніми підрахунками, втрачено близькоіля 30% виробничих потужностей галузі, частина підприємств «зупинена до перемоги». На сьогодні немає актуального переліку вітчизняних виробників, а рівень завантаження виробничих потужностей галузі — 10-40% (ув середньому 30%). Також спостерігається дефіцит трудових ресурсів (40-80%) та зростання собівартості продукції (до 100%). Переважна бБільшість підприємств знаходиться перебувають у вкрай складному фінансовому становищіі. На додачу є проблеми із постачанням газу та електроенергії на виробництва, логістика дужевкрай ускладнена, перш за все залізницею, кар’єри на прифронтових та звільнених територіях потребують розмінування, на тендерах закуповується найдешевша продукція тощоа інше.
Ще одним гальмівнимуючим фактором для будівельної галузі сталивиступають обмеження, які закладені в ««єЄ-Ооселя»», а саме те, що програма не розповсюджується поширюється на приватне будівництво, що не дозволяє багатьом виробникам реалізувати свою продукцію за її опосередкованою допомогою.
Окремо хотілось би зупинитись на питанні надання будівельної продукції на ринку. На жаль, ринковий нагляд нині заморожений; імпортна продукція заходить увзагалі без випробувань; у багатьох вітчизняних виробників наявні лише санітарно-гігієнічні випробування та деякі сертифіковані за ISO; протоколи випробувань деяких випробувальних центрів не викликають довіри; 305 Регламент розрахований на сумлінність виробників; лабораторна база не повна; вартість акредитації лабораторії захмарна, а посередники не несуть відповідальності за
якість продукції, яку продають.
Аналітика: оцінки експертів та гравців ринку
До другої частиниу ділової програми увійшли доповіді, які стосувались аналітики різних сегментів ринку СБС та ринків, які дотичні до СБС.
Віталій Вівчарук, комерційний директор компанії «Івано-Франківськ Гіпс», традиційно презентував аналіз ринку гіпсу та гіпсових сумішей України:
— Основну частину виробничих потужностей серед гіпсових підприємств України становлять заводи, які за час існування мало модернізувалися. Так, із восьми основних гравців чотири були засновані до 1965 року. На цьому фоні добре себе почувалися системні компанії, наприклад, такі корпорації, як «Кнауф», які «заходили» в Україну зі значними інвестиціями. Тому, коли ми говоримо про ринок гіпсу сьогодні, важливо враховувати, що з початком війни він звузився, оскількитак як постраждалио два виробникиа.
Щодо статистики, більшу частину гіпсового в’яжучого на ринку займає продукція компанії «Гіпсовик». За підсумками перших шести місяців 2023 року, вона випустила на ринок 22500 т, що становитьклало 56%. З нихяких 5000 т — гіпс марки Г-10 та 17500 т — марки Г-5. Далі йде «Івано-Франківськ Гіпс» із часткою ринку в 30% (12200 т). Як бачимо, гіпсового в’яжучого на ринку досить небагато.
Не зважаючи на повномасштабне вторгнення і те, що основні виробничі потужності, які були присутні на ринку України, залишились на сході та фактично зруйновані, станом на сьогодні ринок гіпсових СБС, ув принципі, заповнений. Особливого дефіциту не відчувається. Інша справа — питання вартості. Стосовно структури ринку, то лідером є Knauf (44%). За перше півріччя поточного року вони змогли реалізувати 83000 т своєї продукції. На другому місці — турецькі суміші з часткою в 21% від загального обсягу’єму ринку. Закриває трійку лідерів продукція торгової марки Krumix із показником в 13%.
Трохи про перспективи: якщо скластивши до купи всі проєкти, які перебувають у стані реалізації, вимальовується картина, що ринок буде заповнено, і дефіциту в сумішах не буде.
Роман Захарєнков, генеральний директор «Вік Буд Трейд», надав розгорнутий аналіз щодопо виробництвау і споживанняю пінополістирольних утеплювачів та проблем на ринку:
— Я нікого не здивую, якщо скажу, що ув 2022 році динаміка розвитку ринку спіненого полістиролу показала негативний тренд. УВ 2023 році ситуація дещо покращилася,ь і ринок почав відновлюватись. Звичайно, він не повернувся до показників довоєнного періоду, але це вже краще, аніж було ув 2022 році.
Нагадаю, що основні виробничі потужності галузі розташовані в Київській, Івано-Франківській, Тернопільській, Рівненській, Львівській, Черкаській, Кіровоградській та Полтавській областях. Виробництва локалізовані рівномірно по всій території України.
Стосовно динаміки зміни цін на спінений полістирол EPS, то тут ми маємо досить не стійку картину. Для прикладу, візьмемо вартісні показники марки EPS 80. Як бачимо, 2021 рік порівняно йшов порівняно із стабільною вартістю на цейданий продукт. Потім відбувся різкий стрибоккачок вартості вгору верх після 24 лютого 2022 року та поступове зниження звід вересня 2022 року.
Серед основних факторів, якіщо впливали на собівартість спіненого полістиролу EPS:
1. Подорожчання вартості сировини — полістиролу для спінювання.
2. Подорожчання вартості логістики привозу сировини.;
3. Подорожчання Збільшення вартості логістики доставки продукції в середині країни;
4. Ввізне мито 6,5%, на сировину полістирол EPS (код товару згідно з УКТЗЕД 39031100).
Також хотілось би звернути увагу на проблемні питання галузі виробництва будівельних матеріалів для утеплення із спіненого полістиролу EPS ув 2023 році:
● Нестача кваліфікованої робочої сили, складнважка процедура бронювання наявних працівників.
● Логістичні проблеми з підвозом сировини (страйки в Польщі, подорожчання
логістичних послуг перевізників та ін.).
● Блокування податкових накладних ПДВ.
● Відсутність акредитованих лабораторій для перевірки якості продукції з метою впровадження ЗУ «Про надання будівельної продукції на ринку».
● Застаріла нормативна база, яка не відповідає європейським нормам та європейській практиці. В Україні є обмеження на використання теплоізоляційних матеріалів із спіненого полістиролу EPS, які залежать від функціонального призначення будівель, тобто для утеплення
будівель та споруд дошкільних закладів освіти, закладів освіти, закладів охорони здоров’‘я, закладів для літніх людей та ін. Європейські країни таких обмежень не мають.
І, звичайно, учасники конференції змогли ознайомитисяь із аналітичним зрізом по ринку СЦБС. Про це розповів Юрій Щирін, керівник та засновник АІМ:
— Завантаженість виробничих потужностей на ринку СЦЦС за рахунок українських покупців становитькладає близько 35% і 45% запо сухими будівельними сумішами (цементними і гіпсовими) сумарно. Для порівняння, до повномасштабного вторгнення завантаженість становила 53% (+18%) ув сумішах на цементній основі і 60% (+15%) всього загалом по ринку.
Загалом рРинок сухих цементних сумішей практично повністю ув 2022-2023 роках повторив загальну динаміку ринку будівельних матеріалів. Так, після часткової деокупації України, починаючи з травня-червня 2022 року, спостерігається зростання попиту на СЦС. Але досі залишається просідання ринку майже в два рази в порівняноні з показниками 2021 року. Так, порівняно із періодом до повномасштабного вторгнення нині бачимо 60% обсягу’єму 2021 року.
Тепер давайте розглянемо структуру ринку за виробниками. Незважаючи дивлячись на загальне просідання ринку, трійка лідерів не змінилася: Henkel, Polimin та Kreisel. Так само не зазнала змін структура за призначенням. Найбільш вживаними залишаються клей для плитки, ETICS та стяжки для підлоги.
Ввиклики воєнного часу та зміни в законодавстві
Заключна частина цьогорічної конференції мала на меті узагальнити нормативно-технічне регулювання галузі, а
також проаналізувати основні зміни в законодавстві, які так чи інакше впливають на ринок сучасних будівельних сумішей.
Георгій Попов, аналітик Національної аАсоціації добувної промисловості України, свій виступ зосередив на змінах ув законодавстві для надрококристувачів, а також на проблемах та шляхах їх вирішення для будівельної бізнес-спільноти:
— ІзЗ прийняттям та набранням чинності з 28 березня цього року Закону №2805 ситуація у сфері користування надрами зазнала значних якісних змін. Нагадаємо, цим закономЗаконом 2805 внесено вагомий блок законодавчих змін до Кодексу про надра, Гірничого закону, Закону України «Про нафту і газ», над розробкою яких працювала також наша Асоціація спільно з членами Комітету Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування іта Держгеонадрами.
Закон №2805 змінив багато регуляторних норм стосовно отримання та адміністрування спеціальних дозволів на користування надрами. Так, вперше в українському законодавстві спецдозвіл стає реальним активом — з 28 березня цього року надрокористувач може повністю або навіть частково відчужувати за договором купівлі-продажу права на користування надрами іншій юридичній чи фізичній особі, а також вводитиносити їх як внесокклад до статутного капіталу створюваних за його участю суб’'єктів господарювання або як внесокклад у спільну діяльність.
Це значно оживлює ринок надрокористування, і вже є декілька правочинів, що відбулися на ринку надрокористування, — адже власники неактивних ліцензій мають змогу продати їх, не ризикуючи переводити їх на «сплячі» і втратити і дозвіл, і всі вкладені інвестиції., а, Ннавпаки, зацікавлені у виході на ринок надрокористування компанії мають змогу придбати вже готовий бізнес і почати роботи.
Крім тцього, для землевласників ділянок площею до 25 га з покладами корисних копалин місцевого значення з’явиться можливість отримати їх у користування без проведення аукціону — на основі «наскрізного» спецдозволу (тобто овідразу на весь комплекс робіт — геологічне вивчення з дослідно промисловою розробкою з подальшим видобуванням) чи на видобування.
Також після 28 березня цього року вперше з’явилася вперше нова можливість виділити
спецдозвіл на окрему копалину по глибині — якщо в межах ділянки є затверджені запаси різних копалин, якіщо видобуваються відкритим способом та залягають на різних глибинах, дозволи на видобування можуть надаватися на вусі копалини, або на копалину, що залягає вище, ізз встановленням у дозволі обмеження по глибині видобування.
Ще одна важлива теза: добувна галузь досі стикається з проблемами, зокрема, і в частині видобутку будівельної сировини. На думку представників автодорожнього бізнесу, гостро стоїть питання отримання сировини для насипу доріг. УВ проєектній документації не завжди адекватно передбачено джерела отримання матеріалів насипу та їх вартість ув кошторисі. Це, ув свою чергу, ускладнює, здорожчує та уповільнює виконання робіт.
Асоціація наразі сконцентрувала увагу на проблемах автодорожнього будівництва — так, у в частині проєектної документації спільно з Українською інфраструктурною асоціацією опрацьовуються пропозиції змін до ДБН В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги» щодо удосконалення формули обрахунку фактичного об’єму ґрунту, необхідного для насипу, та затвердження галузевого розрахунку витрат ресурсів щодо витрат піску.
Костянтин Козлов, кандидат .біологічних .наук,. старший науковий співробітник.н.с. лабораторії промислової токсикології і гігієни праці при використанні хімічних речовин ДУ «Інститут медицини праці ім. Ю.І. Кундієва НАМН України», розповів про нове санітарне законодавство та особливості оцінки безпечності будівельних матеріалів:
— З 1 жовтня 2023 року замість Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» діє Закон України «Про систему громадського здоров’я».
Відповідно до Закону України «Про систему громадського здоров’я» Державні медико-санітарні нормативи (санітарні нормативи) — обов’язкові до виконання параметри безпечності середовища життєдіяльності людини та епідемічного благополуччя., Вони затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, і які є науково обґрунтованими на основі відповідних досліджень та аналізу ризику згідно з вимогами безпеки для життя і здоров’я людини за медичними критеріями та виражені у припустимому максимальному або мінімальному, кількісному та/ (або) якісному значенні показника, що характеризує фактор середовища життєдіяльності, а також стан здоров’я населення за критеріями захворюваності, поширеності хвороб, фізичного розвитку, імунітету тощо, включаючи гранично допустимі концентрації, допустимі дози, максимальні рівні впливу, максимальні межі залишків, максимальні рівні вмісту, допустимі добові дози, рівні включень, часові обмеження щодо використання продукції або доступу працівників та/або населення на об’єкти після застосування небезпечних факторів, епідеміологічні показники, протиепідемічні нормативи, недотримання яких може призвести до шкідливого впливу на здоров’я людини.
Під часри розглядуі цього питання, варто врахувати зміни та доповнення:
● • НаказАКАЗ від 06.05.2021 р. № 881 «Про затвердження Змін до Гігієнічних регламентів»,
● хімічних речовин у повітрі робочої зони».
● • НаказАКАЗ від 10.08.2021 р. № 1715.
● • НаказАКАЗ від 14.10.2022 р. № 1871
● • НаказАКАЗ від 31.01.2023 р. № 188.
Другий рік поспіль досить жвавим є виступ Людмили Кріпкої, виконавчоїго директоркиа Асоціації «Укрцемент». Цього року темою її доповіді стали «Кроки вітчизняних виробників щодо якості будівельної продукції. Підходи, потреби та можливості»:
— Для відповідності Закону України «Про надання будівельної продукції на ринку» кожен виробник має пройти певні етапи, щоб надати свою будівельну продукцію на ринок:
1. ) Визначаємо чи підпадає будівельна продукція (далі — БП) під дію ЗУ «Про надання будівельної продукції на ринку».
2.) Визначаємо регламентну технічну специфікацію, якою встановлюються вимоги до відповідної БП. Так, до регламентних технічних специфікацій входятьвідносяться національні стандарти та документи з визначення прийнятності.
До першої групи належать:
• Національні стандарти цілей застосування Закону, (ідентичні відповідним гармонізованим європейським стандартам) — (Перелік №# 1 —– Наказ Мінрегіону № 54 від 18 лютого .02.2022 року «Про затвердження переліку національних стандартів для цілей застосування Закону України «Про надання будівельної продукції на ринку»).
• Національні стандарти для будівельної продукції, що надається на ринку та не охоплюється або не повністю охоплюється національними стандартами для цілей застосування Закону (Перелік №# 4 —– формується за пропозиціями виробників).
До документів із визначення прийнятності входять:
• Європейські документи з визначення прийнятності (Перелік №# 2 — - Наказ Мінрегіону № 87 від 30 травня .05.2022 року «Про затвердження переліку європейських документів з визначення прийнятності»).
• Національні документи України з визначення прийнятності (Перелік №# 3 —– буде формуватися у процесі створення нових типів продукції).
3) Визначаємо систему/системи оцінки та перевірки стабільності показників будівельної продукції. Для оцінки та перевірки стабільності показників будівельної продукції виробник застосовує Систему, що визначена у відповідній технічній специфікації (ДСТУ EN, EAD/ETAG, національному документі України з визначення прийнятності).
4) Складаємо декларацію показників. Декларація показників складається у «кабінеті виробника» в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва. Перелік затверджується Кабміном (відповідає додатку до Регламенту ЄС 305). При цьому, функціонування Кабінету користувача ЄДЕССБ забезпечується за умови дотримання користувачами такихнаступних технічних вимог:
● - швидкість інтернет з’'єднання: від 1 Мбіт/с;
● - браузер: Google Chrome (не нижче 100 версії);
● - роздільна здатність монітора: не нижче ніж 1280×x720;
● - операційна система: не старіше Windows 7, рекомендовано: Windows 10.
Щодо процедури створення декларації в ЄДЕССБ, то весь процес можна умовно розділити на 6 складових. Перш за все,Насамперед потрібно авторизуватись та створити електронний підпис відповідальної особи —- це Керівник, дані якого є в ЄДР. Далі — ввести тип організації та підписанта документів ув системі (Керівника).
Третя складова: створення та заповнення картки будівельної продукції. Це інформація про продукцію, призначення, код за ДК021, характеристики, торгова марка, небезпечні речовини, технічні специфікації.
Четверта складова: декларація показників будівельної продукції (будівельна продукція, система оцінки та перевірки будівельної продукції (запропонований вибір), орган з оцінки відповідності (назва і код ЄДРПОУ), реєстраційний номер (дає система кабінету), підпис та реєстрація документау.
П’ята складова: запит на внесення характеристик.
Складова №6: запит на внесення груп.
Після отримання декларації, виробник має право наносити знак відповідності (маркування) на свою групу товарів та надавати будівельну продукцію на ринок.
Як бачимо, навіть попри тяжкі часи в країні, бізнес продовжує працювати та шукати вирішення проблем, які виникають. Звичайно, це не всі теми, які були висвітлені на BUDMIX 2023, але, навіть, наведена вище інформація дає можливість зрозуміти загальну картину в галузі та визначити для себе певні орієнтири на майбутнє. Тож ж, дякуємо організатором за надану можливість та вагомий внесок у розвиток ринку сучасних будівельних сумішей.